Influența activității lui Eusebie și Gheorghe Mandicevschi asupra dezvoltării educației muzicale și culturii în Bucovina
După răpirea
Bucovinei de către Imperiul Habsburgic, aici încă multi ani s-au păstrat
tradițiile și obiceiurile moldovenești, în pofida încercărilor Vienei și ale
Lvovului de a le șterge din memoria colectivă. În prima jumătate a secolului al
XIX-lea a fost destul de puternică influența polonă în Bucovina, venită mai
ales din Galiția. A urmat politica de germanizare dirijată de Viena. Nimeni nu
poate să spună că au fost timpuri ușoare, nimeni, însă, nu va afirma vreodată
că românii bucovineni în acești 143 de ani de dominație austriacă n-ar fi
purtat un război intelectual neîncetat, un război priceput și câteodată
aducător de frumoasă izbândă în cadrul posibilităților delimitate de situația
politică a ținutului. Muzica a jucat un rol distinct în aceste frământări. Au
trecut multe decenii după fatalul an 1775, până ce Apusul a putut să modifice
viața muzicală din Bucovina. Această influență a continuat până la prima
jumătate a secolului al XX - lea, dar n-a schimbat prea mult: doina, bocetul,
colinda sunt aceleași sau aproape aceleași precum în vremurile vechi. La fel și
în orașe, muzica tradițională moldovenească s-a dovedit a fi foarte rezistentă.
Suceava a fost primul centru muzical al Bucovinei. De aici porneau lăutari
vestiți ca Moș Niculai Picu (1789 - 1864) sau Grigore Vindereu (1830 - 1888),
care erau ajutați de vreo 10 - 12 bărbați, cutreierau toată Bucovina și zonele de
frontieră ale Moldovei. Nunțile mari boierești și preoțești fără de acești
lăutari nu se petreceau. Abia după 1840, de la Viena au venit profesori de
muzică, aduși la Seminarul Teologic din Cernăuți de episcopii ortodocși pentru
cântarea corală. Ei, fiind cu totul străini de muzica românească și cea
bisericească ortodoxă, n-au constituit un rol decisiv în formarea gustului
muzical bucovinean.
A trebuit să
se ridice pământeni care să împace aceste două lumi. Cel dintâi a fost Karol Mikuli
(1820 - 1897), un armean bucovinean, descendent din armenii „orientali”
(moldoveni), în bună parte românizați (spre deosebire de armenii „catolici”
(galițieni), majoritatea polonizați, care se ridicase la o înălțime
respectabilă în arta compoziției muzicale. Mai târziu personalități precum
preotul Isidor Vorobchievici, autorul primului manual românesc de armonie
muzicală publicat la 1869, preotul Samuil Andrievici (ulterior mitropolitul
Silvestru Morariu Andrievici), autorul unui volum de muzică bisericească
(Psaltichia bisericească, 1879), Alecu Petrino, Ștefan Nosievici, Constantin
Buchenthal, Adalbert Hrimaly ș.a. s-au dedicat muzicii românești. Marea
generație românească de la 1848, care publicase ziarul „Bucovina” (1848 - 1850)
și editase „Foaia Sațietății” (1865 - 1869), a trebuit să închine steagul în
fața sorții nemiloase, hărăzită tuturor pământenilor. Pe cei mai mulți dintre
ei ni i-a răpit deceniul 1870 - 1880. Astfel ne părăsesc: Aron Pumnul în 1866,
Alexandru Hurmazaki în 1871, Eudoxiu Hurmuzaki în 1874, Dimitrie Petrino în
1878 și Gheorghe Hurmuzaki în 1882. Totodată, în aceste vremuri de grele
încercări și descurajare, intervine o artă care cu armele ei pașnice animează,
încurajează și câștigă noi victorii românești. Este vorba de cele mari trei
talente, sau reprezentanți ai marii triade de muzicieni români din Bucovina:
Ciprian Porumbescu, născut în 1854, Eusebie Mandicevschi, născut în 1857, Tudor
cav. de Flondor, născut în 1862.
În acest
articol este prezentat cadrul muzical-cultural și al lui Eusebie și Georghe Mandicevschi.
Eusebie Mandicevschi
s-a născut la 17 august 1857 în oraşul Cernăuţi. El este cel mai reprezentativ
membru al familiei Mandicevschi, afirmându-se ca o mare personalitate a muzicii
româneşti şi universale. Eusebie
Mandicevschi şi-a desfăşurat activitatea muzicală ca
muzicolog, armonizator de cântece populare şi a compus cântece religioase.
Eusebie
a fost cel mai mare fiu din familia preotului Vasile Mandicevschi (1824 - 1896)
și a fost numit în cinstea unchiului său pe linia mamei, Eusebie Popovici.
Eusebie Mandicevschi,
copil fiind, a pătruns în tainele armoniei muzicale, cu ajutorul bunului său
părinte, dar și sub îndrumarea unchiul
său Eusebie Popovici.
Urmează
studiile liceale la Cernăuți între anii 1867 - 1875. Pasiunea pentru muzică i-a
fost insuflată de către Isidor Vorobchevici (1836 - 1903) care, de fapt, a
dezvoltat talentul lui în timpul studiilor la Gimnaziul din Cernăuți. În
paralel, el a frecventat Școala de Muzică a Societății Filarmonice, unde l-a
avut ca îndrumător pe Heinrich Josef Vincent (1819 - 1901), compozitor şi
profesor de muzică.
Faptul că
Eusebie Mandicevschi era un elev silitor, având o înclinație deosebită spre
muzică, îl confirmă demersul administrației ținutale a Bucovinei, făcut la 5
mai 1874, pe lângă ministerul austriac al învățământului, cultelor și artelor,
privind acordarea unei burse special tânărului muzician. La 30 iunie, același
an, direcția gimnaziului, rugă administrația ținutală să-l acorde lui Eusebia
Mandicevschi, ajutor în vederea continuării studiilor, fiindcă el „nu e numai un elev stăruitor și serios”,
ci, conform părerii unanime a specialiștilor, „capacității sale muzicale sunt recunoscute pe larg și ar fi foarte de
dorit ca acest tânăr talent să aibă posibilitatea de a-și continua învățătura
sub îndrumarea unor muzicieni remarcabili”.
La 21 iunie
1874, același lucru îl cere de la administrația ținutală și administrația
județului Cernăuți. În cerere, era arătat că Eusebie Mandicevschi își vizita
rar părinții, că el locuia la Cernăuți la gardă la unchiul său Constantin
Popovici, și învăța la gimnaziul din localitate, că pretendentul la o bursă
specială s-a făcut cunoscut în Bucovina, prin cântările bisericești compuse de
el.
În 1874,
Eusebie Mandicevshi, era elev în clasa a șaptea de gimnaziul. Și profesorul său
de muzică, Vincent, la 29 iunie, se adresează acelui organ administrativ în
privința obținerii unei burse de studii pentru tânărul compozitor, care
cunoștea bazele muzicii, cânta la vioară, era un pianist și vocalist
excepțional.
Abia la 8
februarie, ministerul austriac al învățământului, cultelor și artelor a
hotărât, să-i acorde lui Eusebie Mandicevschi, o bursă anuală de 400 guldeni.
Ministrul atrăgea atenția administrației ținutale că această sumă să fie plătită
din visteria ducatului Bucovinei și că Eusebie Mandicevschi era dator să facă
dări de seamă anuale, pentru minister, privind modul în care și-a cheltuit
bani.
După susținerea
bacalaureatului, se înscrie în 1875 la Universitatea din Viena. În perioada
dintre anii 1875 - 1880 a
studiat germanistica, istoria muzicii și estetica
muzicală pe care le-a studiat cu Eduard Hanslick, și-a perfecționat stilul
componistic cu profesori Gustav Nottebohm și Robert Fuchs, remarcându-se ca
dirijor al corurilor Wiener Sing Akademie,
Faber Chor, Miksch Chor, Hombostel Chor, Kapelwieser
Chor, al corului de femei din Viena,
dar și al orchestrei Gesellschaft der Musikfreunde
din Viena, unde a funcționat în paralel ca arhivar și bibliotecar musical.
Dar atracția pentru muzică se dovedește a fi mai
puternică, determinându-l să se dedice în întregime muzicologiei. Beneficiază
de îndrumarea unor profesori vestiți precum Eduard Hanslick (istoria muzicii și
artelor), Martin Gustav Nottebom (compoziția, contrapunct și fugă) și Robert
Fuchs (muzicologie). Din cauza situației financiare dificile, Eusebie a trebuit
să-şi câștige traiul dând lecții particulare de muzică în familiile vieneze
înstărite.
Deja în 1879,
Eusebiu a devenit maestru de cor la Școala de Artă Vocală a Conservatorului din
Viena. În 1880 Eusebie Mandicevschi ia o mică pauză de la universitate pentru a
îndeplini serviciul militar în regimentul Nr. 41 infanterie „Arhiducele Eugen”
din Cernăuți, a participat la compania din Bosnia. . În același an, s-a
întâlnit cu compozitorul german Johannes Brahms (în casa industriașului Arthur
Faber), care a marcat începutul prieteniei lor îndelungate. Brahms a jucat un
rol important în cariera lui muzicală, apreciind compozițiile tânărului
bucovinean. Brahms l-a sprijinit pe tânărul său coleg, făcându-l secretar și,
în cele din urmă, managerul moștenirii sale muzicale.
Pe parcursul
anilor, el a educat o întreagă pleiadă de compozitori, muzicieni și pedagogi,
având studenți din toată colțurile lumii. El a fost de-o vorbă, îndrumătorul
românilor bucovineni A. Forgaci, C. Șandru, I. Verenca, A. Zavulovici, Gh.
Mandicevschi, C. Porumbescu, al românilor din vechiul regat, I. Scărlătescu și
M. Negrea și mulți alți compozitori de diferite origine. Toți au devenit mari
compozitori și dirijori de coruri.
De exemplul: Alexandru
Zavulovici (1889 – 1976), a dirijat corul Societății „Armonia”. A lui e toată
faima corului mitropolitan de la Cernauți (1922 - 1940). Datorită robustei lui energii sunt concertele jubilare
cu cari acest cor a purtat, apoi de curând șuvoi de cântare românească prin
cele centre Bucovinei (Suceava, Cosmeni, Storojineț). Alexandru Zavulovici a
fost absolvent al Conservatorului din Cernăuți
și la curs special de la Academia de muzică din Viena (Noe. 1921 – Mar.
1922), unde la avut pe profesorul: Eusebie Mandicevschi la armonia,
contrapunct și muzicologie.
Savantul Eusebie
Mandicevschi, s-a remarcat, în primul rând, ca teoretician al muzicii. El a
scris un șir de lucrări științifice despre clasicii muzicii universale ca
Haydn, Brahms, Schubert, a editat operele lui Beethoven, Mozart, Bach, a
prezentat biografiile lui Brahms și Bruckner. Lui Eusebie Mandicevschi, îi
aparțin prelucrările muzicale ale multor cântece populare românești, germane,
maghiare și italiene. A scris muzică pe textele poeților români, V. Alecsandri,
M. Eminescu, G. Cosbuc, A. Vlahuță, pe cele ale poeților Klopstok (austriac) și
Heine (german).
Despre unele aspecte ale vieții
bucovinenilor din Viena găsim informații în periodicele vremii. Iată ce
relatează, de exemplu, un foileton al ziarului „Czernowitzer Zeitung” din 12
aprilie 1885 sub titlul „O colonie
muzicală bucovineană în Viena”,
semnat de un „Ein Bukowinaer”: „…se amintește de Iulia Salter – cântăreață,
Eusebie Mandicevschi – compozitor, Ludwig Rottenber – violonist", toți
bucovineni, și de «Rumänische Lieder» («Cântece românești») ale lui
Mandicevschi care apăruseră la Rebay și Robischek în Viena.
În 1887
Eusebiu Mandicevschi a fost numit în funcția de arhivist al Societății
Prietenii Muzicii, care zeci de ani a fost în centru vieții muzicale din
Europa, unde a predat istoria muzicii, vocalul și teoria instrumentelor
muzicale. În această perioadă a trebuit să aibă nu numai abilități deosebite,
dar, de asemenea, un succes considerabil, ca după câțiva ani să devină profesor
la Conservatorul din Viena din 1896, concomitent a fost și șef al Catedrei de
Istorie a Muzicii.
După ce a
publicat operele complete ale lui Joseph Haydn și o ediție de 42 de volume a
lui Schubert, în 1897 Eusebiu va obține titlul de doctor la Universitatea din
Leipzig. În același timp, Mitropolia Dunării îi atribuie statutul de cetățean
de onoare al orașului Viena. Pe parcursul activității sale, Eusebie Mandicevschi
a scris multe lucrări bibliografice și articole științifice despre teoria
muzicii, precum și cercetări despre lucrările compozitorilor clasici: Bach,
Mozart şi Beethoven. După moartea lui Brahms, în anul 1897, Eusebie editează o
colecție completă a operelor compozitorului german, care va rămâne o amintire
minunată despre activitatea pedagogului și prietenului său.
În Bucovina
compozițiile sale muzicale se bucurau de un mare succes și popularitate.
Cantata În Ţara Fagilor a fost
apreciată de cernăuţeni. În anul 1902, această piesă a fost dirijată de trei
ori de compozitor. Piesele sale erau incluse în repertoriul multor societăți
muzicale bucovinene.
Eusebie a fost
și membru al societății studenților români din Viena „România Jună”. El
niciodată nu a rupt relațiile cu Bucovina, a continuat să întrețină legături cu
cercurile muzicale din Cernăuți și după Unirea Bucovinei cu Vechiul Regat.
Din presa cernăuțeană aflăm
foarte multe informații despre manifestările organizate de societățile muzicale
din Cernăuți. Nici una nu se desfășura fără ca să fie interpretată vreo
compoziție muzicală alcătuită de Eusebie Mandicevschi. Ziarul cernăuţean
„Apărarea Naţională” în anul 1906
a publicat anunțuri despre sărbătoririle primului
jubileu de 25 de ani de existență al Societății „Armonia”, marcat la Cernăuţi
pe 25, 26 și 27 noiembrie. Cu acest prilej au avut loc mari manifestări organizate
de membrii soсietății, unde a fost interpretată o liturghie nouă, apoi un
concert festiv și o serată de dans.
Din anunțurile publicate în ziare aflăm despre programul de pregătire al
jubileului „Armoniei” pentru fiecare zi, despre persoanele care au participat
şi au prezentat cântece bisericești, piese și poezii. Printre participanți erau
şi membrii familiei Mandicevschi: Gheorghe, Eusebie, Ecaterina şi Constantin.
În a doua zi de sărbătorire, pe 26 noiembrie, a avut loc concertul festiv în
sala Filarmonicii, la ora 19.30, sub conducerea dirijorului, profesorului Anton
Köller. Concertul a fost alcătuit din mai multe părți. În partea a 4-a s-a
realizat un recital de cântece populare românești aranjat pentru un cuartet de
coarde de Adalbert Hrimaly, interpretat de domnii Adalbert Hrimaly (violina I),
Corneliu Tarnovieţchi (violina II), George Mandicevschi (viola) şi dr. baron
cavaler de Duzinkiewicz (violoncel).
Prezentat pentru prima dată publicului, cuartetul a
adunat aplauze frenetice prin interpretarea plină de măiestrie a variațiunilor
unui cântec popular aranjat de Hrimaly. În partea a 12-a, a avut loc
interpretarea uverturii compusă de dr. Eusebie Mandicevschi pentru un cuartet
de coarde şi două piane în 4 mâini şi interpretată cu măiestrie de doamnele
Eugenia Halarevici şi Eufrosina Vorobchievici (pianul I), de doamnele Ecaterina
Mandicevschi şi Veronica Ţurcan-Mandicevschi (pianul II) şi de domnii Adalbert
Hrimaly (viola I), Corneliu Tarnovieţchi (viola II ) Gheorghe Mandicevschi
(viola), şi dr. baron cavaler de Duzinkiewicz (violoncel).
În satele din
Bucovina unde erau colective de coruri se interpreta opera lui Eusebie Mandicesvn.
De exemplu în 1906 – 1907 arcașii din satul Volaca pe Derelui redeșteptau
cântece de Eusebiu Mandicevschi. Anume învățătorul
Dumitru Sfeclă din Voloca pe Derelui a pus bazele mișcării culturale în sat.
Activitatea și-a desfășurat-o în cadrul societății „Arcașul”. Membrii
societății Arcășești erau feciori și tineri gospodari din sat. Uniforma lor era
costumul național și pe piept purtau o eșarfă cu tricolorul românesc. Unii
aveau și brâie țesute în trei culori, cu care se încingeau. Înzestrat cu cunoștințe muzicale, învățătorul Dumitru Sfeclă a
organizat un cor arcănesc din tineri săteni, pe care, i-a învățat la început să
cânte o liturghie de Isidor Vorobchievici. Cu acest cor el dădea răspunsurile
la Sfânta slujbă din biserică, în zilele de duminică și alte sărbători
religioase. Dar acest cor n-a interpretat numai cântece bisericești. Dumitru
Sfeclă i-a mai învățat pe voloceni cântece populare și patriotice.
De reținut că
până în anul 1918, toate compunerile lui de muzică corală românească (laică și
religioasă) s-au tipărit, ori au fost difuzate de diferite ansambluri corale și
coruri bisericești din Bucovina, sub numele de Eusebie Mandicevschi.
Talentul lui Eusebie Mandicevschi
a fost apreciat de compozitori renumiți ca Piotr Ceaikovski, Anton Rubinstein,
Franz Liszt şi alți muzicieni de prestigiu. Productivă a fost colaborarea cu
Alexandru Voevidca, cunoscutul folclorist bucovinean (1862 - 1931). Eusebie Mandicevchi
a armonizat operele lui Voevidca, find uimit de revelația ce i s-a înfățișat.
El a adaptat 200 de cântece populare românești pentru voce și pian.
În 1920 a fost înființată
„Societatea Compozitorilor Români”. Din mărturia lui Marțian Negrea din 1957,
anume că prin anii 1924 – 1925, împreună cu alți compozitori ardeleni a propus
ca bucovineanul Eusebie Mandicevschi din Viena să fie primit membru al Societatea Compozitorilot Români. Marțian
Negrea ne-a spus că Eusebie Mandecvschi a devenit membru, ca și Stan Golestan
și alții.
Eusebie Mandicevschi
moare la 18 iulie 1929 în suburbia orașului Viena, Sulz, și acolo este
înmormântat. El a demonstrat o vastă contribuție în dezvoltarea artei muzicale
nu numai a Bucovinei, dar şi a întregii romanități. În anul 1929 ziarul
londonez „Times”, apreciind activitatea științifica a teoreticianului Eusebiue Mandicevschi, mențină: ,,În Anglia, în domeniul muzicologiei nu există un nume similar”, iar
ziarul austriac „Wiener Tageblatt” l-a numit pe Eusebie ,,Enciclopedie muzicală
vie”.
Este important
de menționăm că prima comemorare a marelui compozitor a avut loc la Cernăuți în
anul 1937.
Pe data de 13 Februarie 1933,
la Cernăuți avut loc două mari concerte, cari au avut loc în Teatrul Național
din Cernăuți. Noi om vorbi de primul concert, unde a fost prezentat o piesă a
lui Eusebie Mandicevschi În amurg Sub bagheta d-lui elevul său prof. Aexandru Zavulovici,
și cu orchestra Regimentului 3 Graniceri, corul Armonia (aliat cu distinse
elemente sofistice: Octavia Lupu – Morariu, Elisa Manug – Tabacu, Natalia
Chelner, Gh. Spânu și D. Straroșciu) a intepretat alături de câteva coruri
mărunte piesele de anvergură L. Domide, Îmșirăte
Mărgprite, E. Caudella, Pohod na
Sibir și S. Nicolescu, Tropotita
iar ansamblul Elisa Manug – Tabacaru, Octavia Lupu – Morariu, Hedvig Halițchi,
Dr. V. Weywara și președintele societății Armoniei, ne-a dat primul audiție
Cernăuțeană a piesei lui Eusebie Mandicevschi.
Din punct de vedere al stilului componistic, Eusebie Mandicevschi a fost influențat de creația clasică și romantică deopotrivă, în ceea ce
privește muzica corală, scrisă în majoritate pe versuri populare sau pe versuri
ale poeților români. Madrigalele compuse de el au o individualizare pregnantă a
vocilor, o inventivitate melodică. A fost autor de muzică de teatru, putând
menționa aici vodevilul “Junețe și
bătrânețe”, dar și opereta pentru copii “Un
bal mascat în noaptea Sfântului Nicolae”. Printre creațiile sale se numără
muzica vocal-simfonică, de notorietate fiind cantatele dedicate soliștilor,
corului și orchestrei. În domeniul muzicii corale, a semnat 12 liturghii,
muzica vocală aducând în prim plan cântece populare românești culese de
Alexandru Voevidca, armonizate pentru voce și pian, compuse în diferite
tonalități și pentru diverse formații corale.
Compozitori renumiți, precum Piotr Ceaikovski, Anton
Rubinstein, Franz Liszt, l-au apreciat pe Eusebie Mandicevschi, compozitor ce a
contribuit la dezvoltarea artei muzicale din epoca sa, fiind punct de reper
pentru generațiile viitoare de muzicieni români.
Opere alese, ediție îngrijită de Liviu Rusu cuprinde: Aia-baia;
Surioare; Cum te cheamă?; Doi la oi; Baba și fata; Baba și moșneagul; Nani,
nani; Sfânta muncă, cor pentru voci
egale, cu acompaniament de pian, versuri de Alexandru Vlahuță; Cântec de leagăn, cor pentru trei
voci egale, cu acompaniament de pian, versuri de St. O. Iosif; Ruga; Pădurea doarme; Colinde; Valurile,
vânturile, cor pentru două voci egale, cu acompaniament de pian, versuri
de Mihai Eminescu; Revedere,
cor pentru patru voci egale, cu acompaniament de pian, versuri de Mihai
Eminescu; Noapte bună; Rugăciune; Cântul moldovenilor de tătari
răniți; Plângi mireasă; Vin' fetițo, vin'; Frunză verde de măr dulce; Măi
bădiță, măi; De-ar fi mândra; Foaie verde merișoru; Pe sub lună, pe sub stele;
Sârbul și sârboaica; Vâlcule, vâlcuțule; Of, a mea fetiță; Ce mai avere, măi;
Of și iarăși of; Doina orbului;Hora, cor mixt, versuri după Vasile
Alecsandri; Răspunsurile mari; Pre
tine te lăudăm; Tatăl nostru; Aleluia; Axion; Lăudați pre Domnul; Heruvic; Să
se umple gurile noastre; Lăcrămioare, cor mixt, versuri de Vasile
Alecsandri; Cântec ostășesc,
cor mixt, versuri de Vasile Alecsandri; El
R'baa, cor mixt, versuri de Vasile Alecsandri).
Listă de lucrări:
Muzică vocal-simfonică:
Die Gewaltder Harmonie (1887), cantată pentru soliști, cor și orchestră
Im Buchenland, cantată pentru soliști, cor și orchestră.
Muzică de cameră, instrumentală și vocală:
30 de variațiuni pe o temă de Händel, pentru pian, op.5
(1883).
10 variațiuni pe o temă de Händel, pentru pian, sol
minor, op.6 (1884).
28 de cântece populare vechi românești, prelucrate pentru
pian, Viena, Ed. Deutsche Kunstund Musikzeitung.
Două lieduri cu pian și instrumente cu coarde, op.3
(1881).
18 lieduri românești, pentru voce și pian, op.7 (1884),
versuri de Vasile Alecsandri.
52 cântece populare românești (1922), culese de Alexadru Voevidca,
armonizate pentru voce și pian.
80 cântece populare românești (1924), culese de Alexandru
Vovidca, armonizate pentru voce și pian.
68 cântece populare românești (1924), culese de Alexandru
Vovidca, armonizate pentru voce și pian.
Muzică corală:
Opt coruri bărbătești, op.4 (1882)
13 coruri mixte a cappella, op.8 (1885)
Liturghia nr.1, în game vechi bisericești, pentru cor mixt la 4-5 voci (1880)
Liturghia nr.2, în fa major, pentru cor bărbătesc (1892)
Liturghia nr.3, în fa major, pentru cor mixt (1894)
Cântări liturgice ușoare pentru voci bărbătești destinate
pentru bisericile rurale (1894)
Liturghia nr.4, în re major, pentru cor mixt (1897)
Liturghia nr.5, în mi bemol major, pentru cor bărbătesc la patru voci
(1897)
Liturghia nr.6, în si minor, pentru cor bărbătesc la trei voci (1897)
Liturghia nr.7, în mi major, pentru cor mixt la patru voci (1899)
Liturghia nr.8, în fa minor, pentru corbărbătesc la patru voci.
Liturghia nr.9, în mi minor, pentru două coruri, pe trei voci egale (1909)
Liturghia nr.10, însi minor, pentru cor mixt la patru voci (1909)
Liturghia nr.11, în la minor, pentru cor mixt la cinci voci (1909)
Liturghia nr.12, în la bemol major, pentru trei voci egale, text grecesc
(1913)
Gheorghe Mandicevschi
Gheorghe Mandicevschi
s-a născut la 8 noiembrie 1870 în satul Molodia (astăzi raionul Hliboca,
regiunea Cernăuţi) şi a murit la 23 martie 1907, în orașul Cernăuți. A fost
compozitor, dirijor, profesor de muzică bisericească. Cel dintâi mediu artistic
i l-a oferit casa părintească, unde, cu toate greutățile materiale ale
numeroasei familii, se găsea şi prilejul de a audia o muzică aleasă, căci
fiicele şi fiii părintelui Vasile Mandicevschi erau toți înzestrați cu un
deosebit talent musical.
Terminând cursurile primare 1890 - 1895, urmează studiile
secundare 1895 – 1899 unde aptitudinile sale muzicale remarcabile îi sunt
apreciate de profesorul de muzică Isidor Vorobchieci care l-a încurajat şi l-a
îndrumat în mod deosebit. Înscriindu-se la Facultatea de Teologie din Cernăuți,
se bucură de sfaturile aceluiași profesor, obținând în anul 1895 o bursă de
studii din partea Mitropoliei Bucovinei. Pleacă la Viena, un sub supravegherea
fratelui său, Eusebie, Gheorghe Mandicevschi, a studiat la Universitatea de
Muzică şi Arte Clasice din Viena contrapunctul, armonia şi compoziția.
În anul 1900 s-a întors în Bucovina unde a devenit
profesor titular de muzică la Seminarul Clerical, la Școala de Cântăreți
Bisericești şi la Liceul Ortodox de Fete, Între anii 1900 - 1907 a fost dirijorul
corului Societății „Armonia”.
La 15 iulie 1904, cu prilejul comemorării a 400 de ani de
la moartea marelui voievod Ștefan cel Mare, profesorul Gheorghe Mandicevschi a
participat cu corul „Armonia” la serviciul divin de la Mănăstirea Putna, cu
Liturghia sa festivă în re-major, compusă pentru cor mixt în 4-8 voci. La
serbarea comemorativă care a urmat, Gheorghe Mandicevschi a dirijat, în
entuziasmul Românimii adunată cu acel prilej, lucrarea Altarul Mănăstirii Putna
de Ciprian Porumbacu şi piesa corală Mănăstirea Putna de Isidor Vorobchievici.
Presa cernăuţeană „Apărarea Națională” în anul 1906 a publicat anunțurile
în legătură cu primul jubileu de 25 de ani ai „Armoniei”, marcat la Cernăuți pe
25, 26 și 27 noiembrie. Despre asestă manifestare să vorbit mai sus.
De-a lungul timpului familia Mandicevschi a jucat un rol
activ în activitatea societății „Armonia”. Împreună cu frații săi, Gheorghe
Mandicevschi a format un adevărat cvartet de coarde, renumit în Cernăuți
acelor ani. Majoritatea lucrărilor sale s-au răspândit prin interpretarea
corului Societății „Armonia” și mai cu seamă de corul Societății „Academia
Ortodoxă”, care a fost creată în anul 1889 de către Silvestru Morariu
Andrievici pentru studenţii de la Facultatea de Teologie, numită Societatea
Literară a Studenților „Academia Ortodoxă” unde Gheorghe Mandicevschi a fost
membru. În anul 1906, la 20 ianuarie, la Rădăuţi a avut loc ședința Societății
„Academia Ortodoxă”, la care a participat şi Gheorghe Mandicevschi cu o
prezentare a superbului cântec Frumoase Floricele. Pentru această
societate, compozitorul Gheorghe Mandicevschi a scris şi deviza „Uniți să fim
în cugete, uniți să fim în cântece, uniți în Dumnezeu”. Printre acestea se
numără un curs de contrapunct, în patru volume, scris în colaborare cu fratele
său Eusebie, precum şi studiul Muzica la Evrei până la venirea Mântuitorului
nostru Iisus Christos, publicată în revista „Candela” din anul 1893 (p.
74-79, 140-146). Gh. Mandicevschi a compus muzica pentru piesele lui Vasile
Alecsandri, Piatra din casa, pentru
cvartetul de coarde. El a scris o serie de lucrări corale, vocale şi pentru pian,
precum şi cântece bisericești, variațiuni pe tema unui cântec popular german;
muzica corală: Stele, cor bărbătesc; Nu mai plâng, pentru cor bărbătesc;
răspunsuri religioase pentru cor bărbătesc; M-am pogorât din cer, pentru cor
mixt în 6 voci; Cântările corale pentru Liturghia Sf. Ioan Chrisostom, pentru
cor mixt; Imnurile Sf. Liturghii pentru cor bărbătesc; Oratoriu pentru Vinerea
Mare, pentru cor bărbătesc; Axion la Botezul Domnului, pentru cor bărbătesc;
Din Psalmul 8, pentru cor bărbătesc; Din Psalmii 64 şi 65, pentru cor
bărbătesc; din Psalmul 128, pentru cor mixt; din Psalmul 133, pentru cor mixt;
din Psalmul 150, pentru cor bărbătesc, text slavon; Cântece funebrale, pentru
cor mixt; Seara-i tristă, pentru cor bărbătesc;Valul lui Traian, pentru cor
bărbătesc; Noapte bună, pentru cor bărbătesc; Liniştea, pentru cor bărbătesc; O
seară, pentru cor bărbătesc; Visuri, pentru cor mixt; Cântecul captivului,
pentru cor mixt; Viorica, pentru cor mixt; Cântec de mai, pentru cor mixt;
Întrebarea, pentru cor mixt; Cântec de toamnă, pentru cor mixt; O, rămâi,
pentru cor mixt; muzică vocală: Veghind, tot plâng, voce şi pian, precum şi
studii de muzicologie şi didactice.
Cu toate că a avut o viaţă scurtă, Gheorghe Mandicevschi
a adus o contribuţie considerabilă la dezvoltarea artei muzicale româneşti.
Lucrările lui desăvârşite vor dăinui peste ani
În toți anii
de existență a societății „Armonia”, familia Mandicevschi a jucat un rol activ
în activitatea ei. Împreună cu fratele său, Gheorghe Mandicevschi a format un
adevărat cvartet de coarde, renumit în Cernăuți acelor ani.
_______________
Vladimir Acatrini s-a născut în 1988 în satul Bahrineşti, regiunea Cernăuți. A absolvit Facultatea de Istorie a Universității din Cernăuți. În prezent este bibliotecar la Biblioteca Universității din Cernăuți, Secția de Cultură și Educație. Colaborează cu biblioteca de carte românească din Cernăuți „Glasul Bucovinei”. Președinte al Societății Bibliotecarilor Bucovineni (Cernăuți) și Președintele filialei creștine ASCIOR – Bucovina; Doctorand la Academia Națională de Științe Pedagogice din Kiev
Comentarii
Trimiteți un comentariu