Date noi despre preotul Vasile Mandicevschi,
tatăl compozitorului Eusebie Mandicevschi
Referitor la originea
familiei Mandicevschi se poartă discuţii aprinse atât în
mass-media ucraineană, cât și în cea românească. Obiectul discuțiilor e mereu
același: apartenența etnică, originea, proveniența, locul de naștere
al strămoșilor. Și nu e de mirare că există un atât de mare
interes pentru această familie, câtă vreme ea a
datatâtea personalități: compozitori, profesori, preoți,
bibliotecari, care, prin valoarea lor deosebită, fac cinste nu doar
Bucovinei, ci întregii națiuni pe care o reprezintă. Din păcate, foarte mulți
autori care iau în discuție istoria acestei distinsei familii nu fac
altceva decât să repete mereu aceleași informații preluate din
sursede îndoielnică veridicitate. Astfel se face că până și dicționarele, care
sunt lucrări de referință, conțin foartre multe inexactități în articolele
dedicate celor mai cunoscuți membri ai acestei familii. Pentru a lămuri
lucrurile, am decis să recurgem la cercetării de arhivă, astfel încât să
demontrăm afirmațiile care, fie din ignoranță, fie din fals
patriotism, induc în eroare publicul cititor.
Despre
Vasile Mandicevschi, tatăl renumiților compozitori și pedagogi, am mai
vorbit și în alte rânduri. Cine a fost şi unde s-a născut? Unii cred că ar
fi fost un preot uniat din Galiţia. Dar documente care să confirme această
presupusă calitate a sa nu există. În schimb, există documente care atestă
că s-a născut în Bucovina, la Bahrinești, județul Rădăuți, în 1824, şi a murit
la 7 noiembrie 1896, în Cernăuţi. A urmat studiile teologice în
capitala Bucovinei, unde a mai învăţat și să cânte la flaut. După
absolvirea Institutului Teologic, între anii 1847-1850, a fost hirotonit preot,
apoi, în anul 1880, a fost numit exarh. S-a căsătorit cu Veronica
Popovici (1834 - 1881), descendentă dintr-o veche familie de boieri din
Moldova (Baloşescu). Tatăl Veronicei, Constantin Popovici, a fost profesor
la Institutul Teologic din Cernăuţi. Tot profesori la acest Institut,
transformat ulterior în Facultate de Teologie în cadrul Universității
francisco-josefine înființate în 1875, au fost și frații ei, Eusebie
Popovici, care a predat istoria biseriii și a scris lucrări de referință pe
această temă, și Clement Constantin Popovici, venerabil arhimandrit. Veronica
era o mare amatoare de muzică şi o bună pianistă.
Vasile și Veronica au
avut opt copii: Aurora, Virginia, Maria, Ecaterina, Eusebie, Constantin, Erast
şi Gheorghe. Din actele de naștere păstrate în Arhiva de Stat din Cernăuți
aflăm că Aurora, Virginia, Maria, Ecaterina, Constantin și Erast s-au născut în
satul Bahrinești, iar Eusebie – la Cernăuți (și nu la Molodia,
cum afirmă majoritatea cercetătorilor ucraineni și chiar români),
unde a și fost botezat, la vechea biserica cu hramul Sfântul Nicolae de pe
fosta stradă Mitropolit Silvestru Morariu Andrievici (azi str. Sahaidacinîi).
Dintre toți frații lui Eusebie, doar Gheorghe s-a născut în satul Molodia.
Vasile Mansicevschi a
fost paroh ortodox mai întâi în satul Bahrinești, un sat românesc cu o vechime
de aproape 600 de ani, apoi și în alte două sate românești din
Bucovina: Molodia și Voloca-pe-Derelui. În vechiul cimitir din satul
Bahrinești, există mormântul bunicul renumitului compozitor, preotul
ortodox Ioan Mandicevschi (1779 - 1853), tatăl lui Vasile. Din fondurile
Arhivei de Stat din Cernăuţi aflăm că părintele Ioan s-a născut şi a murit în
satul Bahrineşti. Deocamdată nu se cunoaște ziua și luna în care s-a născut
părintele Ioan. Doar despre data morții avem informații exacte, rezultate
din înscrisul din Condicamorților de la Biserica din Băhrineşti
din perioada anilor 1843 – 1890, unde la pagina 96 s-a consemnat, sub numărul
57, faptul că parohul Iwan (Ioan) Mandicevschi a murit la 18 iunie 1853 şi a
fost înmormântat la 20 iunie la vârsta de 72 de ani. Iar în cimitirul
vechi din satul Bahrineşti, unde este înmormântat părintele, pe crucea de la
mormânt stă scris în limba română (cu caractere chirilice
veshi) că parohul Ioan Mandicevschi a trecut la cele veşnice la vârsta de
75 de ani.
În catalogul
performanțelor elevilor (Liber calculorum) de la gimnaziul german din Cernăuți
(Ober-Gymnazium) pe anii de studii 1843-1846 îl găsim ca elev pe „Basil
Mandaczewski, de 18 ani” (F-228, Liceul „Aron Pumnul”, inventar 3, dosar 8,
fila 19). La rubrica „Fatherland” (patria) este înregistrat satul Băhrinești
din Bucovina, iar la rubrica „Părinții” este scris numai prenumele „Iohann”.
Notele obținute sunt următoarele: purtarea - 1, frecvența - 2, religia - 1,
explicarea clasificării (?) - 3, limba greacă - 2, geografia și istoria - 2,
algebra - 2. (În sistemul de învățământ austriac, nota cea mai mare era „1”,
iar cea mai mică „5”). Documentul descoperit este încă o dovadă că Vasile
Mandicevdchi era fiul lui Ion Mandicevschi, născut în satul Băhrinești din
Bucovina și că la gimnaziul din Cernăuți unde a studiat a avut note bunișoare
la toate obiectele.
Din revista
bilingvă, „Candela”, a Mitropoliei Bucovinei, din anul 1896 aflăm că
Vasile Mandicevschi a oficiat serviciul divin în satele Bahrineşti şi Molodia
timp de 46 de ani. În anul 1873, arhiepiscopul Teofil Bendella îl
distinge cu Brâul Roşu, iar în anul 1880, arhiepiscopul Silivestru
Morariu Andrieviciîi acordă titlul de exarh.
Aceeași revistă
bilingvă a Mitropoliei Bucovinei, „Candela”, publică în anul 1888, la
rubrica „Cronică”, un articol privind „conscripciunea din urmă din anul 1880”,
în care se arată căla acea dată în comuna poliglotă Molodia (Mologhia)
locuiau 4192 suflete, inclusiv 2814 ortodocși, 1149 catolici, 167 mozaici
și 62 persoane de alte confesiuni. În deceniul următor, germanii
catolici și mozaici (evreii) se înmulțesc, iar ortodocșii își vând
resturile de gospodărie din vatra satului – cum fac și alți
conaționali din comunele din ducat amestecate etnic– și se retrag pe
de laturi, mai ales în râpele Cosminului și ale Nevolniței, până în
Franzthal (Valea Cozminului).„
Dar ortodocsii, retrăgându-se astu-feliu,
mai suferiau și altă scădere; ei nu-şi mai vedeau sfânta biserică
decât numai din Paschi în Paschi, adică numai atunci când se aducea la
sfinţit pasca. Și chiar de aceea s-au hotarâtFranzthal (Valea Cozminului), sub
conducerea prea venerabilului paroch, păr. Vasile Mandicevschi, și a agerului
primariu din comună, Ioan Verboschi, a-și lua biserica cea vechia din
Ceahor, cu care i-au îmbiatu creștinii din Ceahormai de înainte, și a și-o muta
la locuîndemânatecu, în Franzthal”.
Pentru a realiza acest
proiect, creștiniiaveau nevoie de bani. Astfel, au pus mână de la
mână de au adunat suma de 80 florini. După mai bine de o jumătate de an
biserica din Ceahor a fost transferată la Mologhia între Valea
Cozminului și Hliboca. (În Bucovina, mai mult de 40 de biserici de lemn au
fost strămutate dintr-un loc în altul. Unele „Biserici călătoare” au fost
strămutate chiar de două ori, donate de unele sate către alte
sate. La Bahrinești se mai păstrează biserica veche din lemn
construită în 1779 în Vicovu de Jos și dăruită în 1884 de credincioșii de acolo
credincioșilor din Băhrinești. Vicovu de Jos a mai dăruit și satului
Bilca, în anul 1818, o biserică de lemn și mai
veche, construită tocmai în 1744).
În ziuarul
crenauțean, „Gazeta Bucovinei”, din anul 1891, găsim informații
privind sfințirea fundației unei biserici,la care a participat și preotulVasile
Mandicevschi. Ziarul informează că la data de 11/23 Iunie 1891, în satul
Ostrița, învecinat cu Mologhia, a avut loc o ceremonie religioasă: s-a sfințit
festivfundațiapentru viitoarea biserică de piatră. Soborul de preoți care
a oficiat slujba a fost alcătuit din următorii preoți:arhipresbiterul stavrofor
Ioan Olinschi (protopresbiterul ținutului), protepresbiterul Art. Berariu,
exarchul Georgiu Andronic (parohul din Ostrița), exarchul Vasile
Mandicevschi, exarchul Teodor Calinciuc, preoții de ajutor Ioan Dihon și
Ioan Bucevschi. Au mai fost de față căpitanul de district Barleon,
inginerul gubernial Beil. La sărbătoare au participat foarte mulți credincioși
din Ostrița și din comunele vecine. Predica a fost rostită de
protopresbiterul Art. Berariu, după care un cor de elevi din localitate dirijat
de învățătorul Cazievici a interpretat imnul popular.
„Gazeta
Bucovinei” anunță în 1892 realizarea unei colecte pentru construcția
bisericii ortodoxe din localitatea montană Cacica. În lista donatorilor, sub
nr. 23, îl aflăm pe Precucernicul părinte Vasile Mandicesvchi
exarh și preot din Molodia, cu suma de 15 florini. În listă se află și fiul
părintelui, Erast Mandicveschi, cu suma de 1 florin.
La 14 februarie 1893,
în satul Lucavița a avut loc înmormântarea parohuluidin localitate, exarhul
Teodor Calinciuc. Să facă ultimele onoruri regretatului defunct, la
înmormântarea venit o mulțime de oameni din localitățile
învecinate în frunte cu vornicii. Slujba de pomenire a fost condusă
de părintele arhimandrit-mitrofor Miron Călinescu, asistat de
arhiprezbiterul-stravrofor George Reus de Mârza, protoprezbiterul districtului
Artemie Berariu, și de mulți alți preoți și diaconi. Corul
seminariului din Cernăuți a interpretat cântările funerare. La mormântul
decedatului, preotul Vasile Mandicevschi, a rostit o cuvântare în limba
ruteană, relevând activitatea rodnică și lungă a regretatului defunct”, iar
protoprezbiterul districtului, Artemie Berariu,a rostit o cuvântare în
limba română, „mulțumind în numele mortului pentru iubirea și binele ce
le avuse în viață din partea poporenilor și amicilor”. Ultimul a
vorbit exarhul Ioan Marco din Cuciurul Mare.
Pe Vasile Mandicevschi îl
găsim și la conferința pastorală a protoprezbiterilor, care avut loc la 13
decembrie (12 ianuarie) 1885 la Cernăuți. După oficierea sfintei
liturghiiîn biserica Sf. Paraschiva, archipresviterul Ioan Olinschi a deschis,
în cancelaria protoprezbiterală, ședința la care au participat următorii
părinți ce purtau acest titlu: Artemie Berariu, Leon Popescu, Vasile
Mandicevschi, Artemie Cărage, Ioan Medvighiu, Alexandru Alexieviciu, Simion
Cobilanschi, Vasile Iliuț, Vasile Calancea, Georghiu de Volcinschi, Constantin
Nichitoviciu, Georgriu Boca, Constantin Gramatoviciu, Nicolai
Mitrofanoviciu, Teodor Polonicu, George Berariu, Dionisiu
Ilasieviciu, George Gorașu și Alexandru Popșoru.
Din „Schematismus der
Bucovinaer gr.-or. Archiepiscopal-Diöcese” (Anuarul ortodox bisericesc) pe anii
1847-1897 aflăm că părintele Vasile Mandicevschi a slujit în satele
Bahrineşti (1850-1867) şi Molodia (1868-1891). La 1896, Vasile Mandicevschi
este egumen la Mănăstirea Putna, dar moare subit fără să reușească să
dețină această funcție.
Ziarul cernăuţean
„Deștepatarea” din 13 ianuarie 1897 anunță strângerea unui ajutor
material „pentru internatul sau gazda de școlari români în Cernăuți”,
prezentând lista contribuabililor, între care se află și numele
preotuluiVasile Mandicevschi cu o sumă de 10 florini. Ziarul specifică
faptul că această donație a fost făcută post-mortem de profesorul
universitar, Eusebie Popovici, în memoria reposatului paroh la un an de la
moarte. Eusebie Popovici era rudă cu Vasile Mandicevschi.
Uitarea s-a lăsat,
totuși, peste numele acestui vrednic părinte, și abia după mai bine de o sută
de ani de zbuciumată istorie a Bucovinei și a bisericii acesteia, segmentate și
trecute prin mai multe stăpâniri laice și ecleziastice, ea a fost
spulberată prin cercetările și acțiunile noastre de pioasă recunoștință pentru
cel ce i-a dat viață celebrului compozitor Eusebie Mandicevschi. Astfel, în
anul 2018 am renovat mormintele membrilor familiei Mandicevschi, părăsite
și aflate până atunci în paragină în vechiul cimitir din satul Bahrinești,
dând altă înfățișare mormintelor preotului Ioan Mandicevschi a celorlalte
rude ale sale. Proiectul a fost realizat de Societatea Bibliotecarilor
Bucovineni, condusă de subsemnatul (care scrie și o teză de
doctorat despre familia Mandicevschi), cu sprijinul financiar și material al
familiei Acatrini și a altor două familii de creștini-ortodocși
români din Țara. Scopul renovării este de a păstra în
memoria satului Bahrinești acerst simbol important al istoriei satului și
a demonstra că familia Mandicevschi este originară din satul Bahrinești și nu
este venită din alte părți. Lângă mormântul lui Ioan Mandicevschi, se mai
păstrează o cruce veche cu inscripția în limba română:„Această sfântă cruce
s-au făcut și s-au așezat aice prin osârdia și cheltuiala Sf. Sale p. Ioan
Mandicevschi, paroh din Bahrinești, care este pomenire a tot neamul”. E
încă o dovadă că familia Mandicevschi își are originile în satul Bahrinești din
Bucovina.
Mormintele membrilor
acestei vechi familii bahriniștene au fost descoperite de prof. Mihai Acatrini
în anii 1988 - 1990, când fusese numit profesor de fizică la școala din satul
Bahrinești. Incitat de această descoperire, el își pune în gând să afle mai
multe despre persoanele înhumate acolo, al căror nume e scris pe cruce în
vechea chirilică. Până atunci aceste morminte zăceau în uitare,
fără să fi știut cineva de existența lor.
În 2015 am publicat un
articol în limba ucraineană în care, pentru prima dată se aduc dovezi că
această familie își are obârșia în satul românesc Bahrinești și nu este venită
din Galiția și stabilită, cum se afirma până atunci în diverse dicționare, în
Molodia, lângă Cernăuți. Nici istoriografia românească nu avea date concrete despre
obârșia românească a familiei Mandicevschi.
La rândul său,
profesorul Mihai Acatrini, devenit între timp directorul școlii din
localitate, nu s-a mulțumit doar cu identificarea mormântuluicelui ce a pus,
practic, începutul acestei dinastii de intelectuali bucovineni, ci, captivat de
istoria satului, a înființat la școală un muzeuistorico-etnografic,
rezervând, în 2017, o sală familiei Mandicevschi.
Note.
1.Vladimir Acatrini,Originile
românești ale renumitei familii bucovinene Mandicevshi, în „Glasul Bucovinei”,
2018, nr.2, p.24–31.
1.Vladimir
Acatrini, Satul Băhrineşti şi bisericile sale. Familia de preoți români
Mandicevschi, în„Mesager Bucovinean”, 2017, nr., p.35–37.
3.Arhiva de Stat a
Reginii Cernăuți, fond 228, inventar 3, dosar 8, fila 19.
4.„Candela: foaie
bisericească-literară”, Anul XV, 1896, p. 512-513.
5.„Candela: foaie
bisericească-literară”, Anul VII,1888, p. 107-108.
6.O festivitate
bisericească, în „Gazeta Bucovinei”,Anul I, 1891, nr.13, p.3.
7.Contribuiri pentru
buserica ordox-orintală din Cacica, în „Gazeta Bucovinei”, Anul II, 1892,
nr,14, p.3-4.
8.Inmormâtarea exarchului
și parochului din Lucavița, în „Gazeta Bucovinei”, Anul III, 1893, nr.11, p.3.
9.„Candela: foaie bisericească-literară”,
Anul IV,1885, p.199-201.
10.„Deșteptarea”,Anul V,
nr.1,din 1/13 ianuarie 1897, p.2.
Acatrini Vladimir, Date noi despre preotul Vasile Mandicevschi, tatăl compozitorului Eusebie MandicevschiMesager Bucovinean. 2019. An. XVI, Nr. 3 - 4. P. 122 - 125.
Comentarii
Trimiteți un comentariu