Continuatorii Creației Marelui Compozitor Eusebie Mandicevschi: Marțian
Negrea
Drd.
Acatrini Vladimir.
Compozitorul,
dirijorul de cor şi muzicolog, ridicat de pe meleagurile Bucovinei, Eusebie
Mandicevschi (1857-1829) a lăsat posterității o operă muzicală complexă: muzică
vocală, simfonică, de cameră, corală, prestigioase studii critice despre Johann
Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven, Joseph Haydn, Franz Schubert, Johannes Brahms, distingându-se, în tot
timpul vieții, printr-o susținută și competentă activitate pedagogică.
Printr-o prodigioasă activitate socială a fost profesor la “Akademie für Musik
und darstellende Kunstˮ din Viena și ca arhivar și bibliotecar la “Gesellschaft
der Musikfreundeˮ din Viena.
Opera lui Eusebie Mandicevschi pe tărâmul creației componistice, însumând circa 800 de piese muzicale, ca și activitatea sa de muzicolog (studii de muzicologie, ediții ctritice etc) și pedagog, rămâne o adevarată moștenire, o contribuție importantă la îmbogățirea patrimoniului nostru spiritual.
După ce face studii de teorie-solfegiu și armonie, la Cernăuți, între anii 1867-1875 (perioada de început a mișcării de redeşteptare naţională a românilor bucovineni), pasiunea lui Eusebie pentru muzică i-a fost insuflată de către Isidor Vorobchevici (1836-1903) care, de fapt, a dezvoltat talentul lui în timpul studiilor la Gimnaziul din Cernăuți. În paralel, el a frecventat Şcoala de Muzică a Societății Filarmonice, unde l-a avut ca îndrumător pe Heinrich Josef Vincent (1819-1901), compozitor şi profesor de muzică. După susținerea bacalaureatului se înscrie în 1875 la Universitatea din Viena.
În 1878 studiile au fost întrerupte pentru a face servicul militar. Eusebie ia parte la războiul din Bosnia, făcând serviciul militar în Regimentul de infanterie nr. 41-lea “Arhiducele Eugenˮ, format numai din bucovineni.
Hotarârea sa de a urma calea muzicii devine definitivă în 1879 când îi scrie fratelui său Gheorghe: «Găsesc că m-am gândit destul, şi ca dovadă, vreau să-ţi comunic ceva din cele gândite. Şi anume vreau de acum înainte să mă dedic cu totul muzicii. Lucrul împărţit în două, atenţia impărţită şi interesul difuz, cum e situaţia mea de ani de zile, nu mă duc la ţinta mea. Trebuie să-mi concentrez atenţia, interesul, lucrul şi să pornesc spre o singură ţintă. Care e această ţintă şi care-i calea care duce la ea, o ştii şi tu. E calea pe care am mers totdeauna independent,din păcate mai puţin independent materialiceşte decit sufleteşte, calea pe care am venit la Viena, calea pe care mă duce muzica. Ţinta mea este deci, să ajung muzician si nimic altceva. Că nu sint apt să revărs înţelepciunea mea zilnic asupra unor bănci de liceu, aceasta o ştiu de mult. Dar că pot să încerc ceva în lumea mare ca muzician şi că pot să însemn ceva în ea, în aceasta privinţă doar n-o sa mă înşele atit de uşor un Nottebohm (Guatav), un bărbat atit de sever şi, din cauza acesta, temut de unele semitalente. Probabil deci că voi renunţa chiar în semestrul ce vine la studiile de la facultatea de filozofie şi voi audia numai materii care pot să contribuie la cultura mea umanistică şi artistică în general, ca de ex. filozofia practică, istoria artelor, estetica ş.a.».
Într-o scrisoare către sora sa Virginia din Cernăuți, Eusebie descrie zilele de Crăciun ale anilor 1879 și 1880, pe care le-a petrecut împreună cu Gustav Nottebohm și Jahannes Brahms la familia Arthur Faber.
Iată, deci o foarte valoroasă carte de vizită cu care Eusebie Mandicevschi pornește la drum. Imediat după success, tânărul muzician iși anunță părinții: «D-l Brahms – va scrie Mandicevschi – cel mai mare muzician care e acum în viaţă, s-a exprimat foarte elogios despre lucrările mele. Primise aceste lucrări de la minister, ca să-şi dea părerea asupra lor. Spunea ca vrea sa mă viziteze, ca să vadă ce fac şi să mă încurajeze la lucrări mai mari. Câteva zile mai târziu, m-am întâlnit la curs cu profesorul Hanslick, care a venit la mine, m-a felicitat, cu observaţia că s-a bucurat să vadă lucrări atât de frumoase, compuse de mine, şi că D-nii Brahms şi Goldmark (care împreună cu el formează comisia referenţilor pentru muzică) ar fi dat un referat extrem de favorabil despre lucrările mele».
Exista o afinitate în felul în care Brahms și Mandicevschi ascultau muzica, în special muzica veche și cântecele populare. Acestea le prilejuiră lungi şi amicale discuţii. Iar în prozaicul vieții zilnice, Eusebie Mandicevschi se arată un tovarăș săritor, gata să-l ajute în chestiuni practice, de exemplu, să copieze partituri sau să trimită pentru el pachete prin poştă.
Din anul venirii la Viena, Eusebie Mandicevschi lucrează ca dirijor secundar al corului Wiener Singakamie, un ansamblu pe care Brahms îl condusese în anii precedenți (1863). Eusebie Mandicevschi a dirijat această formație între 1879 și 1882. Ține lecții private de muzică în familii burgeze, dirijează corurile private, onduce corul Faber vreme de un deceniu (1882 - 1892). Abia în 1887 dobândește un angajament stabil de arhivar al Societății prietenilor muzicii din Viena (Gesellshaft der Musikfreunde in Wien). După retragerea profesorului Hanslisk de la catedra de muzicologie a Conservatoriului, în 1895, i se propune postul acestuia. Richard Heuberger relatează în amintirile sale: «Brahms spunea că Mandicevsci ar întra foarte bine în chestiune pentru ocuparea postului de profesor după Hanslick... Brahms l-ar fi îndemnat să accepte, atât cu cuvântul, cât și cu candeiul, căci altfel ar veni cineva mult mai slab…Dar acest încăpăţânat slav susţine că el nu este omul potrivit şi nimeni nu poate să-l convingă de contrariul».
Din I896 funcţionează şi ca profesor de muzică la Conservatorul aceleeaşi societăţi, conservator care se transformă, începând cu 1909, în „Academia de muzică şi Artă Dramaticăˮ. Aici predă cursuri de armonie, contrapunct, istoria muzicii teoria şi istoria instrumentelor muzicale precum şi de literatura cântului.
Este interesant ca în ziarul cernăuţean Deșteptarea pentru anul 1903, găsim o informație despre Muzeul țării din Bucovina (recent fiind Muzeul de Istorie și Etnografie din regiunea Cernăuți) și despre Eusebie Mandicevschi că a participat la serbarea a 50 ani a societății arheologice din Viena. Aici Eusebie a prezentat Bucovina. Tot aici vedem ca au fost transmise la Viena exponate de la muzeul din Cernăuți. Lui Eusebie i-a fost acordată această onoare. Mai jos vom prezenta necrologul din ziarul: «Deștepatarea», Nr. 14, 16 februarie 1903.
La serbarea de 50 ani a societății arheologice din Viena muzeul țării va fi reprezentat prin dl. Dr. Eusebie Mandicevschi din Viena. Colecțiunile muzeului au fost oprite prin o interesantă colecţie a sigiliilor tuturor comunelor, bisericilor și proprietăților mari din Bucovina, vre-o 1000 de sigile pe 700 de foi. Daruri a primit muzeul de la N.Schärt - 5 monede străine; El. Kampelmanher, un patent împărătesc din 28 iunie 1848; E.Vesloschi, 2 gloturi de tun; D. Dan, „Din serierele” sale; V. Sirate, 2 monete austriace vechi; H.Langberg, 1 medalie comemorativă din 1871; St. Grigorovici, o bancnotă veche de 10 fl; A. Mikuliez, o carte englezească „Frasers Magazine” cu o sсriere despre Bucovina: O. Kment, o monetă veche moldovenească și un tablou vechiu; E. Fibivh, o monetă veche de argint şi una de arama; M. Ungwar, 2 monete romane de argint; 68 obiecte arheologice aflate la săpăturile făcute în Sipeniţ prin concursul d-lor: baron Pulcheria Vasilco, barona Anisia Mustatza și dl Em. Cav.de Costin; L. Madev, 1 monetă veche greacă și o gemă română. Muzeul a cumpărat: 12 vederi fotografice din Bucovina, 1 drahmă din Syrakus, 12 monete antice, 1 obol din Atena, 2 galbeni ungurești (Matia și Sigismund)».
În acest articol vom prezenta relațiile prietenești şi rolul lui Eusebie Mandicevschi la dezvoltarea a lui Marţian Negrea ca compozitor.
Marţian Negrea s-a născut în anul 1903 la Valea Viilor, județul Sibiu – a decedat la13 iulie 1973, București.
A fost un profesor și dirijor român, unul dintre cei mai mari compozitori ai ţării. În present în fiecare an se organizează festivalul de muzica în localitatea natală, care îi poartă numele.
Marțian Negrea și-a început studiile la Seminarul Andreian din oraşul natal, unde l-a avut printre dascăli pe compozitorul şi dirijorul Timotei Popovici. Ca student a fost membru al corului societății Astra şi dirijor al corului Uniunii Meseriaşilor Români din Sibiu; viața muzicală bogată a oraşului trezindu-i, în acelaşi timp, pasiunea pentru compoziție.
După încheierea primului război mondial a devenit student la Akademie für Musik und darstellende Kunst din Viena, unde a studiat armonia și contrapuntul cu marea tradiție muzicală germană, cu Eusebie Mandicevschi şi compoziția cu Franz Schmidt. Marţian Negrea a elaborat multe compoziții muzicale care au îmbogățit repertoriul muzicii românești cu lucrări din cele mai valoroase.
A compus în anul 1940 o suită simfonică în 4 părţi Poveşti din Grui. Prin melodii armonioase a prezentat oamenii din Valea Viilor care se adunau duminica şi la sărbători în Grui, situat în mijlocul locuințelor românilor, unde discutau şi se informau despre preocupările şi necazurile lor. De asemenea, a scris numeroase lucrări: Tratat de contrapunct şi fugă, Tratat de armonie, Teoria formelor muzicale sau Teoria instrumentelor muzicale.
Articolul este reprodus de către revista Scriptum, Anul IV, nr. 3/1997, Biblioteca Bucovinei “I.G. Sbiera” Suceava:
Compozitorul Eusebie Mandicevschi în creație.
Se împlinesc 7 ani de când mai multe ziare și reviste românești și străine (îndeosebi germane) anunțau în câteva rânduri laconice moartea lui Eusebie Mandicevschi.
Persoana decedatului pe cât era de bine cunoscută și apreciată la Viena, pe atât de puțin îl cunoaștem noi, Românii; cu toate că un om de talia lui, ar merita mai multă atenție din partea noastră, deoarece ne-a fost frate, fiind și el născut din părinți români.
Voi încerca, deci, să zugrăvesc în vreo câteva cuvinte persoana acelui, care prin iscusința și munca sa cinstită și atât de prodigioasă în domeniul muzicii, a știut să aducă glorie și faimă poporului german, îndeosebi celui vienez; glorie, din a cărei raze un bun mănunchi se revarsă asupra țării noastre.
Eusebie Mandicevschi s-a născut în Cernăuți, la 18 august 1857. Tatăl său, care era preot greco-ortodox, deși mare iubitor de muzică, la început nu se gândea ca fiul său să îmbrațișeze vreodată o cărieră artistică, ci una care ar fi putut să-i asigure existența mai bine. Tânărul Mandicevschi, care din fragedă copilărie, a avut norocul să crească înt-un mediu muzical sănătos, și mai ales după ce ajunse la Viena unde a studiat muzica cu G. Nottebohm, care la rândul său își făcuse ucenicia la F. Mendelson și G. Shumann, simțindu-se înclinat mai mult spre muzică decât spre alte studii.
În anul 1880 părăsește universitatea, iar în 1881 i se încredințează conducerea faimoasei societăți corale „Wiener Singakademieˮ. Vienezii, văzând rezultatele frumoase obținute de tânărul conducător, agerimea de spirit și competența lui muzicală, l-au numit în 1887 archivar și bibliotecar la vechea și renumita societate muzicală „Gessellschaft der Musikfreundeˮ, întemeiată în 1812.
Ajuns odată stăpân pe o arhivă și o bibliotecă atât de vastă, ca aceea a societății “Gessellschat de Musikfreundeˮ, tânărul Mandicevschi, (căci avea abia 30 ani), prin o muncă titanică, într-un timp relativ scurt, a ajuns să se familiarizeze pe deplin cu toate comorile acumulate acolo. Nu era manuscris, broșurică sau orice altă fițuică, cu note sau text, care să fi scăpat de agerimea ochiului său. Pe lângă aceea că ținea în cea mai perfectă ordine o bibliotecă și o arhivă atât de mare, care este împreună cu o mie de greutăți și mai ales răpire de timp, Mandicevschi a știut să găsească vreme pentru îmbogățirea cunoștințelor sale. Astfel a început a studia, revizui și ordona toate compozițiile lui Fr. Schubert, procurându-și prin aceasta un merit extraordinar, merit, pe care Universitatea din Lipsca l-a apreciat cu frumosul gest, că la 1897 i-a oferit titul de Doctor în filosofie. Din acel moment soarta sa era pecetluită înspre bine. Conservatorul vienez, care pe timpul acela își alegea cu atâta minuțiozitate profesorii, îi deschidea porțile; încă în același an (1897) îl invită ca să predea studiul „Teoria instrumentelor muzicaleˮ, iar după 3 ani, la 1900, i se încredințează predarea cursului de „Istoria Muziciiˮ. La 1914 aceeași instituție care între timp se reorganizase și luase titul de Academie de muzică și artă dramatică, îi mai încredințează și predarea cursului de armonie, contrapunct și compoziție. În mai multe rânduri fu ales Președintele orchestrei „Wiener Tonküstlervereinˮ.
Cu drept cuvânt, ne putem întreba, cum putea un singur om să lucreze atât de multilateral. Cu atât mai mare ne este admirația, când vedem că același Mandicevschi mai era și referentul Ministerului de Instrucție, în chestia burselor și altor ajutoare bănești pentru muzică, nu se făcea decât numai cu avizul său. La Academia de muzică el era un fel de „vedeˮ și mai ales „știe totˮ. Era poate cel mai popular și cel mai iubit dintre colegii șăi, iar elevii îl adorau.
Prin caliatățile sale sufletești de care dispunea într-o măsură foarte largă, prin inima sa bună și caracterul său neclinit, prin atitudinea lui simplă și corectă, știu să-și facă prieteni din cei mai de seamă compozitori și oameni de știință ai timpului. Astfel Joh. Brams care îi putea fi aproape tată (îi despărțea doar 24 ani) și care cu toată deosebirea aceasta de vârstă, îi era unul din cei mai intimi prieteni. Joh. Brahms ținea foarte mult, ca înainte de a-și da la tipar vreo lucrare să consulte mai întâi pe Dr. Mandicevschi. Dealtfel Brahms a mai făcut asemenea lucruri și cu alți prieteni ai săi, de ex., compozițiile sale pentru vioară erau revizuite în mare parte de celebru violonist și pedagog Iosef Ioachim, lucru îndeajuns de cunoscut.
În clasă, când își preda cursurile, era profesorul ideal: «nici când nu scăpa din vedere, că-n fața lui stăteau elevi de diferite puteri intelectuale, cărora nu le putea vorbi nici prea savant nici prea simplu. Avea un limbaj curat și vorbea întotdeauna pe înțelesul tuturor. Prin bogăția de cuvinte, prin agerimea spiritului său și mai ales prin anecdotele și glumele sale fine, cu care știa să-și îndulcească cursurile, elevii vedeau în el mai curând un tatăl bun sau prieten, căruia poți să i te adresezi cu cea mai deplină încredere. Un singur lucru îl mai scotea ici-colea din sărite; nu iubea muzica modernă - „Haide amice, îmi plac disonanțele și le consider ca piperul în mâncare, dar o mâncare pregatită din piper, așa-i că nu e bună? Eu n-aș putea-o înghițiˮ. Mi-a întins mâna zâmbind, si cu pași grabiți dispăru».
N-a avut norocul să-și mai vadă țara, pentru că un timp îndelungat a trăit în Viena; tot știa să mai spună lucruri frumoase, căci în anul 1927 a trecut la cele eterne, ajungând la vârsta de 72 ani. Osemintele lui se odihnesc în pământul lui Mozart, Beethoven, Schubert pentru gloria cărora și a țării sale a știut să muncească o viața întreagă.
Eusebie Mandicevschi a jucat un rol important în dezvoltarea acestor personalități. Urmează încă mult de cercetat, căci studenți au fost mulți și fiecare din ei au devenit profesionali în specialitățile lor.
_________________
Vladimir Acatrini (10.VII.1988, Bahrinești, raionul Hliboca, regiunea Cernăuți) – istoric; bibliotecar. Președinte al Societății Bibliotecarilor Bucovineni (din 2017); a fost secretar al Societății „Golgota” a românilor din Ucraina (2016 – 2019). Părinții: Mihai și Svetlana (Ionuță). Studii: Școala Medie de gradul I-III din Bahrinești (1995-2006). Facultatea de Istorie, Politologie și Relații Internaționale, Universitatea Națională din Cernăuți, master în istorie etnologică (2011).Doctorand la Academia Națională de Științe Pedagogice a Ucrainei, Institutului de Educație Pedagogică și Educație a Adulților, având ca temă de cercetare Ideile pedagogice și activitățile profesionale ale familiei Mandicevschi (din 2018). Bibliotecar la Biblioteca Universității din Cernăuți, secția informativă bibliografică (din 2012). Cercetător al istoriei culturii și literaturii din nordul Bucovinei, Ținutul Herța și nordul Basarabiei. Publică articole de istorie, în special referitoare la familia Mandicevschi, în ziarele și revistele din regiunea Cernăuți: Libertatea cuvântului, Glasul Bucovinei, Neamul Românesc, Mesager Bucovinean, Țara Fagilor, Gazeta de Herța, Monitorul Bucovinean, Agenția BucPress, revistele și ziarele sucevene Scriptul, Crai Nou. Donator de cărți în limba română bibliotecilor din regiunea Cernăuți.
Comentarii
Trimiteți un comentariu