Dragos Olaru: Enciclopedie a literaturii române din RSS Moldovenească - Vasile Andru.




Pentru o istorie veridică a locurilor eminesciene din Cernăuți.
O postare a scriitorului Constantin Severin pe pagina sa de Facebook m-a făcut să-mi revăd o parte din arhiva personală. Și ca de fiecare dată surprize. Și ce frumoase surprize!

În 1990 intenționam să scoatem la Chișinău o Enciclopedie a literaturii române din RSS Moldovenească și nordul Bucovinei în 4 volume la care, alături de alte câteva persoane din Cernăuți, eram angajat să scriu despre revistele și scriitorii din nordul Bucovinei. În listă îl aveam inclusiv și pe Vasile Andru. Într-un sfârșit de martie al anului 1990 eminescologul Victor Crăciun m-a dus la „Viața Românească”, unde, după spusele lui, puteam da de scriitorul atât de necesar mie. Nu l-am găsit la birou, dar după aproximativ o oră de așteptare a venit. Îmi părea mic și plăpând dar m-a primit cu multă căldură mai ales când a aflat că sunt de dincolo, de la baștina sa. Mi-a dat câteva informații biografice pe care le avea la birou, dar mi-a promis că-mi va trimite mai multe la Cernăuți. Peste mai puțin de o lună mi-a trimis mai multe reviste, o carte și o mică scrisoare. Scrisoarea, plicul și poza propusă pentru Enciclopedie le reproduc mai jos.

În aceiași mapă de arhivă am dat peste o scrisoare trimisă de la Chișinău de Sergiu Nucă - inițiatorul editării acestei Enciclopedii. O să reiau mai jos și conținutul acestei scrisori, care în fond, pe lângă unele indicații date nouă la scrierea textelor pentru enciclopedie, ne vorbește despre primele încercări de redescoperire a locurilor eminesciene din Cernăuți.
P.S.: Enciclopedia așa și nu a mai apărut la Chișinău deși toate textele cerute au fost scrise de către noi. Vremurile erau vertiginoase, se prăbușeau imperii, apăreau state noi, eram în căutarea altor drumuri . . . nu ne mai era de enciclopedii literare.











Comentarii