Drd. Vladimir
Acatrini.
Dr. Natalia
Filipciuc.
Dr. Vovk Mâroslava.
Academia Națională
de Știință și Educație Pedagogică și Educație pentru adulți „Ivan Ziaziunˮ a
Ucrainei, Kiev.
Continuatorii creației marelui
compozitor Eusebie Mandicevschi: Marţian Negrea, Ciprian Porumbescu, Gheorghe
Mandicevschi, Grigorie Pantazi, Karl Böhm.
Eusebie
Mandicevschi (n. 18 august 1857,
Bahrinești sau la Cernăuți – d. 13 iulie
1929 Viena) a fost un compozitor,
dirijor de cor și muzicolog român din Bucovina.
Primele
noțiuni de muzică bisericească le-a primit de la profesorul sau Isidor
Vorobchievici, la Seminarul din Cernăuți. Ca mulți alții, Eusebie Mandicevschi
apuca drumul Vienei, unde timp de cinci ani (1875 - 1880) studiaza arta
muzicala cu dascali vestiți ai timpului, ca Eduard Hansiick, Gustav Nottebohrn,
s.a. Nu s-a mai întors în bastina sa iubită, ci a ramas la Viena la 30 ani,
timp în care si-a desfasurat o bogata activitate artistică, în acest vestit
oras al muzicii, ca dirijor al corurilor Singakademie (1879 - 1892), Faberchor
(1882-1892), Hornbostel-chor (1892 - 1895): apoi ca profesor la Academia de
muzica si artă dramatică din Viena (1896 - 1921), dirijor al corului de femei «Eusebie
Mandicevschi» (1901 - 1921) și, în sfârsit, ca arhivar muzical la «Gesellscnaft
der Musikfreunde» (1887 - 1929).
Din
anul 1896, Mandicevschi a funcționat ca professor la Conervatorul Societății
prietenilor muzicii - din care s-a format mai târziu Academia de muzică și artă
interpretativă - fiind cooptat ca professor. A predat aici istoria muzicii,
teoria intrumentelor, armonie, contrapunct și literature cântului1.
Numarul
elevilor asupra cărora influnța puternicei sale personalități a fost cu
singuranță importantă, este uriaș. Găsim printer ei cele mai mari nume din
generația de muzicieni formați atunci la Viena și afirmați între 1896 și 1929.
A fost un foarte bun pedagog în domeniul muzicii, predând la Akademie
fur Musik und darstellende Kunst din Viena, datorită calităților sale
devenind în 1897 doctor sine examine al Universității din
Leipzig, în semn de prețuire pentru studiile sale muzicologice.
Din punct de vedere al stilului componistic, Eusebie Mandicevschi a fost
influențat de creația clasică și romantică deopotrivă, în ceea ce privește
muzica corală, scrisă în majoritate pe versuri populare sau pe versuri ale
poeților români. Madrigalele compuse de el au o individualizare pregnantă a
vocilor, o inventivitate melodică.
Eusebie Mandicevschi
În
domeniul muzicii corale, a semnat 12 liturghii, muzica vocală aducând în prim
plan cântece populare românești culese de Alexandru Voevidca, armonizate pentru
voce și pian, compuse în diferite tonalități și pentru diverse formații corale,
dovedind cunoaștere profundă a motetului și madrigalului italian, dar și a
utilizării tehnicii polifoniei2.
Este
binecunoscut astăzi și ca editor al operelor compozitorilor Franz Schubert,
Joseph Haydn, Johannes Brahms, J.S. Bach, Ludwig van Beethoven.
Personalitate
a muzicii românești și universale, cel mai reprezentativ membru al familiei
Mandicevschi, Eusebie Mandicevschi a fost numit de presa vremii sale “enciclopedie muzicală vieˮ, sintagmă
care ilustrează faptul că, pe lângă activitatea sa de respectat dirijor și
compozitor, Mandicevski a scris multe lucrări biografice și articole despre
teoria muzicii, dar și cercetări despre lucrările compozitorilor clasici.
Compozitori
renumiți, precum Piotr Ceaikovski, Anton Rubinstein, Franz Liszt, l-au apreciat
pe Eusebie Mandicevschi, compozitor ce a contribuit la dezvoltarea artei
muzicale din epoca sa, fiind punct de reper pentru generațiile viitoare de
muzicieni români3.
O serie de
muzicieni-compozitori din Europa, SUA, si o mare parte de români precum Ciprian
Porumbescu, Marțian Negrea, Gheorghe Mandicevschi, l-au avut ca profesor pe
compozitor Eusebie Mandicevschi, despre
foştii săi studenţi merită o monografie a parte, în acest articol vom
vorbi de câți din ei. Toți s-au recunoscut și se recunosc cu mândrie ca elevi ai lui Eusebie Mandicevschi.
Marţian Negrea
(29 ianuarie 1893, comuna Vorumloc, azi Valea Viilor, judeţul Sibiu – 13 iulie
1973, Bucureşti).
Marțian
Negrea a absolvit liceul din Dumbrăveni, după care a continuat pregătirea
profesională la Seminarul Andreian din Sibiu, unde s-a evidenţiat talentul
pentru muzică.
În anul 1913 s-a înscris la Academia
de muzică din Viena unde a studiat armonia şi contrapunctul cu ilustrul
muzicolog român Eusebie Mandicevschi şi compoziţia cu Franz Schmidt. Marţian
Negrea a elaborat multe compoziţii muzicale care au îmbogăţit repertoriul
muzicii româneşti cu lucrări din cele mai valoroase.
După încheierea primului război
mondial, a devenit student la Akademie für Musik und darstellende Kunst din
Viena, unde a luat contact cu marea tradiție muzicală germană, dar şi cu
tendințele postromantice ale vremii, trăsături specifice limbajului componistic
de mai târziu4.
A compus în anul 1940 o suită simfonică
în 4 părţi «Poveşti din Grui», care prin melodii armonioase a prezentat cum
oamenii din Valea Viilor se adunau duminica şi la sărbători în Grui, situat în
mijlocul locuinţelor românilor, unde discutau şi se informau despre
preocupările şi necazurile lor. De asemenea, a scris numeroase lucrări: Tratat
de contrapunct şi fugă, Tratat de armonie, Teoria formelor muzicale sau Teoria
instrumentelor muzicale.
Reîntors în țară, compozitorul a
desfăşurat o activitate didactică bogată, ca profesor de armonie, polifonie şi
compoziție, atât la Conservatorul din Cluj (1921 - 1941), cât şi la cel
bucureştean (1941 - 1963).
Marțian Negre menționează în amintirile sale despre E.
Mandicevschi: "În clasă, cind îşi preda cursurile, era profesorul
ideal: nici când nu scăpa din vedere, câ-n în faţa lui stăteau elevi de diferite
puteri intelectuale, cărora nu le putea vorbi nici prea savant, nici prea simplu.
Avea un limbaj curat şi vorbea întotdeauna pe înţelesul tuturor. Prin bogăţia
de cuvinte, prin agerim ea spiritului săuşi mai ales prin anecdotele şi glumele
sale fine, cu care ştia să-şi îndulcească cursurile, elevii vedeau în el mai
curând un tată bun sau un prieten, căruia poţi să-i te adresezi cu cea mai
deplină încredere" [8,
c. 15].
Marţian Negrea este unul dintre cei mai
mari compozitori ai ţării, născut pe aceste meleaguri ai Valea Viilor. Fiecare
an se organizează festivalul de muzicа care îi poartă numele.
Din punct de vedere al activității
componistice, Marțian Negrea, stins din viață în anul 1973, s-a impus în
istoria muzicii drept un important reprezentant al şcolii muzicale româneşti,
el reuşind să combine în lucrările sale elemente specifice gândirii
impresioniste franceze şi neoromantismului german cu cele care caracterizează
melosul popular românesc5.
Karl Böhm (28 august 1894, Graz, Austro-Ungaria – 14 august
1981, Salzburg, Austria). A fost un dirijor austriac.
Tatăl
său era avocat și, prin urmare, fiul său a studiat inițial dreptul (doctorat în
1919), dar a trecut la muzică și a studiat pianul și teoria muzicii la Graz,
apoi la Conservatorul din Viena cu Eusebie Mandicevschi, care aparținea
cercului strâns al lui Johannes Brahms. Prima sa angajare în 1917 i-a permis să
lucreze ca repetitor la operă în orașul său natal, în 1919 a fost numit al
doilea Kapellmeister acolo, iar în 1920 primul Kapellmeister6
Karl
Bőhm menționează în amintirile sale despre instrucția la Eusebie Mandicevschi,
pe care, desigur, la sfatul și intervneția lui Franz Schalk, a urmat-o nu la
Academia de muzică, ci ca elev particular: "M-am
prezentat la Mandicevschi, i-am plăcut și m-a primit ca elev particular. Am
învățat întru-un an la el ceea ce ar fi cerut trei ani de Academie. Nu avem
niciodată cu el doar o oră, făcea întotdeana o oră și jumătate.Tot
contrapunctul și armonia le-am studiat cu el; la fiecare oră trebuia să duc o
compoziție și cu timpul, citirea unei partituri, a devenit pentru mine ceva cu
totul firesc. Perioada Mandicevschi a fost pentru mine cea mai fericită din
toți anii mei de studiu" 7.
În
această perioadă l-a întâlnit pentru prima dată pe dirijorul Bruno Walter, care
l-a adus apoi la Opera din München în 1921. Böhm a fost numit director muzical
general la Darmstadt în 1927, iar în 1931 a plecat la Hamburg în aceeași
funcție.
În
calitate de dirijor în mare parte autodidact, el și-a făcut deja un nume atât
de mare încât i s-a permis să dirijeze la Viena pentru prima dată în 1933 «Tristan
und Isolde, Wagner». A fost numit profesor la Hamburg și l-a succedat lui
Fritz Busch la Dresda în 1934, care fugise în străinătate de
național-socialiștii.
În
1938, Böhm a fost invitat la Salzburg pentru prima dată și a dirijat «Don
Giovanni» la Festival, iar în 1943 a preluat conducerea Operei
din Viena timp de un an. După război și-a intensificat activitățile în
străinătate.
Din
nou, el a adus mari contribuții la primele spectacole, cum ar fi traducerea în
spaniolă a «Wozzeck» a lui Alban Berg sau premiera «The
Trial» a lui Gottfried von Einem. Böhm s-a întors la Opera
de Stat din Viena, care fusese reconstruită între timp, în 1954 și a strălucit
în 1957 cu «Don Giovannni» la Met8.
În
anii 1960, Böhm a fost unul dintre cei mai căutați dirijori din lume.
A
regizat «Fidelio» la Tokyo (1965), a susținut spectacole la Moscova, a
fost cel mai bine cunoscut ca interpret sensibil și perfecționist al operelor
lui Mozart, Strauss și Wagner, dar s-a dedicat și lui Beethoven și Bruckner. A
dirijat numeroase ansambluri renumite, dar a menținut o relație specială cu
Filarmonica din Viena, cu care a susținut în jur de 450 de concerte și
numeroase seri de operă, precum și înregistrări și înregistrări de filme.
În
1967 a fost numit „dirijor de onoare” al orchestrei. Lucrările sale timpurii au
inclus o înregistrare completă a simfoniilor lui Mozart, pe care le-a realizat
în 1974. Numeroasele premii pe care Karl Böhm le-a primit pe parcursul carierei
sale de șase decenii au inclus un premiu Grammy de două ori, inițial în 1965
pentru înregistrarea «Wozzeck» a lui Alban Berg (Cea mai bună înregistrare de operă)
cu Dietrich Fischer-Dieskau, Evelyn Lear și Fritz Wunderlich el s-a ocupat mult
de-a lungul vieții sale), apoi în 1976 ca: "Cea mai bună înregistrare
pentru copii" pentru
versiunea sa din «Petru și lupul» lui Prokofieff.
Karl Böhm a fost un maestru la pupitrul dirijorului, care a început să
dezvolte o lucrare cu o rigoare și o disciplină necruțătoare, dar apoi a
condus-o cu o dedicație și empatie care și-au pus propria personalitate în
spatele efectelor muzicii. A stat la podium până la bătrânețe și a murit la 14
august la vârsta de 87 de ani la Salzburg în timp ce repeta „Elektra” de
Richard Strauss.
Ciprian
Porumbescu (la 14 octombrie 1853, la Şipotele Sucevei - 6 Iunie 1883, Stupca).
Porumbescu
a adus, în compoziţiile sale, tematici patriotice, elemente de expresivitate
ce-l definesc ca stil, de o muzicalitate aparte, în care exprimă artistic o
serie de trăiri personale, gânduri şi idei, toate încadrate în epoca romantică
a genului.
Violonist,
compozitor, teolog şi mare patriot, Porumbescu a întruchipat în scurta sa
existenţă, autenticul românesc cu tot ceea ce este mai frumos şi mai pur – de
la freamătul codrului, șoptirile dulci ale pâraielor, până la glasuri de bucium
care răsună a jale, definind un adevărat erou cu un destin romantic.
Ciprian Porumbescu îl întâlneşte, la vârsta de şapte ani, pe
muzicologul Carol Miculi, profesor la Conservatorul din Lemberg şi discipol al
lui Chopin, care şi-a petrecut câteva veri la Şipotele Sucevei, pentru a culege
cântece populare, găzduit fiind chiar în casa familiei Golembiovski.
Până
în anul 1873 a studiat la gimnaziul superior de la Suceava, însă, din cauza
sărăciei, stătea cu chirie în încăperi mici şi pline de igrasie, mâncarea nu
era nici ea îndestulătoare şi probabil că aici tuberculoza i s-a strecurat în
trup, el fiind foarte preocupat de muzică şi nu de persoana sa.
În
martie 1873, Ciprian a trecut cu bine examenul de maturitate, iar în perioada
1873 - 1877 a studiat teologia ortodoxă la Cernăuţi, perioadă în care, în 1876,
moare mama sa, Emilia.
În
1874 s-a înfiinţat, la Cernăuţi, societatea studenţească «Arboroasa»,
după numele vechi al Bucovinei. Ciprian i-a compus imnul, a condus corul
societăţii culturale, iar în ultimul an de seminar a fost ales preşedintele ei.
Însă «Arboroasa» nu a fost niciodată privită cu ochi buni de
stăpânirea austriacă din cauza activităţilor considerate mult prea intens
patriotice.
În
1877, în Bucovina se sărbătorea alipirea la Imperiul Austro-Ungar, iar la Iaşi
a avut loc o contrademonstraţie în memoria morţii domnitorului Grigore Ghica, Societatea «Arboroasa» trimiţând o telegramă de condoleanţe primarului din
Iaşi.
În
seara zilei de 15 noiembrie 1877, conducătorii societăţii «Arboroasa»
– Constantin Morariu, Eugen Siretean, Zaharie Voronca şi Orest Popescu, au fost
reţinuţi şi încarceraţi la închisoarea din Cernăuţi.
În
anul 1878, Porumbescu este şi el arestat, alături de alţi tineri, în Procesul «Arboroasa»,
fiind închis timp de trei luni la Cernăuţi. Se afla la Stupca, i-au dat voie
să-şi ia cu el vioara şi o gramatică a limbii franceze şi a fost urcat într-o
căruţă şi dus până la Cernăuţi, un drum în care apa rece i-a pătruns prin
haine.
Însă temniţa în care şi-a petrecut Crăciunul anului 1878 s-a transformat pentru el în drum sigur spre mormânt, fiindcă pereţii reci şi mâncarea proastă l-au îmbolnăvit grav de tuberculoză.
Trebuie spus că unul dintre cei mai înflăcăraţi combatanţi în presa vremii, care a luptat din răsputeri pentru a obţine eliberarea celor întemniţaţi, a fost însuşi Mihai Eminescu. După trei luni – ce folos ? –
Ciprian Porumbescu avea să fie eliberat şi achitat de acuzaţiile care i-au fost
aduse.
Între anii 1879 – 1881, primeşte o bursă de studiu la «Konservatorium fur Musik» din Viena, unde studiază armonia cu Anton Bruckner şi primeşte noţiuni de muzică corală de la Franz Krenn.
La 1879 Ciprian Porumbescu face de prima data cunostința
cu Eusebie Mandicevschi, cand era în vizită la familia sa la Cernăuți.
Peste doi ani Ciprian Porumbescu ce simtindu-ti lipsa
studentul stupcan de Mandicevschi, se hotărăşte să-l revadă pentru a face «teoria cu el şi alţii», deoarece intenţiona, ca până în
iulie 1881, să susţină examenul pentru a fi profesor de muzică, dar nu ştia
unde să-l găsească pe acest distins profesor și compozitor bucovinean.
Aşa că nu e de
mirare când, la 26 februarie 1881, îl aflăm pe Porumbescu la Poliţia din Viena,
pentru a descoperi "adresa lui Mandicevschi"9.
La numai două
zile de la vizita făcută lui Mandicevschi, Ciprian nota: "Am vorbit unele chestiuni, am luat câteva note muzicale de la el şi am
hotărât să mă înscriu la Academia de Canto".
Vineri, 4
martie "mă duc, devreme, la Mandi.
Studiem împreună compoziţiile mele. El găseşte, cum e firesc, o mulţime de
greşeli. După aceasta soseşte Heureberger, un muzician genial, şi am cântat, cu
Mandi, câteva din cântecele lui. Într-adevăr, opere magistrale, ce vrea să le publice. Mă
uit la amândoi aşa cum stau la pian şi cugetam: - Dacă
eu aş ştie numai jumătate din ceea ce ştiu ei, ar fi îndeajuns"10.
Între cei doi compozitori
bucovineni a mai avut loc şi o dispută pe seama conceptului de muzică
românească, în legătură cu posibilităţile de realizare şi valorificare a
acesteia, a necesităţii pregătirii teoretice, tehnice etc.
În atare
împrejurare s-a confruntat "ideea muzicii
universale, bazată pe principiile abstracte şi cea a muzicii naţionale"12.
Abia la 18
martie 1881, "dus de dimineaţă",
studentul Porumbescu ia "prima lecţie" de la Mandicevschi13.
Într-o seară,
pe când Ciprian se întorcea de la vizionarea operetei lui Robert Planquette,
Clopotele din Croneville, ce avusese loc la teatru An der Wienn, găseşte o
scrisoare de la Mandicevschi, cu un bilet pentru concertul din 9 noiembrie
1881.
Structura
psihologică a celor două personalităţi ale muzicii bucovinene era diametral
opusă. Mandicevschi, deşi mai tânăr cu patru ani decât Ciprian, avea o fire
potolită, taciturnă, nu-i plăceau adunările studenţeşti zgomotoase, euforiile
bahice, pe care le considera pierdere de vreme şi le evita.
Era muncitor
şi de o seriozitate în studio ieșită din comun, trăsături caracterologice care
au atras atenţia şi, mai apoi, prietenia lui Johannes Brahms.
Porumbescu, ca
şi contemporanul său Iacob Mureşianu, era deschis în afară, receptiv la viaţa
din jur, dornic de a fi mereu în clocotul cotidian, încât, în scurt timp,
devenise purtătorul de stindard al studenţilor români de la Viena.
Interesul
pentru muzică, însă, i-a apropiat pe cei doi bucovineni, pentru scurtă vreme,
în două răstimpuri.
Mandicevschi
era de părere că Ciprian Porumbescu, după cum şi singur recunoştea, "nu şi-a cultivat talentul. Nu ştie nici
armonie nici contrapunct".
La numai
câteva zile după a doua întâlnire a lui Mandicevschi cu Ciprian Porumbescu,
profesorul de la Academia de Canto, într-o scrisoare către mama sa Veronica, o
informa, printre altele, că aşa cum se prezenta studentul stupcan, în acel moment, "trebuie să-l consider pe om lipsit de orice talent. Ceea ce însă este
foarte trist şi regretabil din punct de vedere moral, este faptul că mulţi,
bine-înţeles că toţi oameni fără cunoştinţe şi cultură, îl consideră un mare
talent.
Probabil pentru că aşează capete de note deasupra unor
texte româneşti".
Cât de
întemeiate sau neîntemeiate sunt opiniile lui Mandicevschi o confirmă sau
infirmă posteritatea.
Nu ştim care
vor fi fost compoziţiile cercetate de Mandicevschi, la 4 martie 1881, ce l-au
determinat să-l considere pe studentul Porumbescu un "om lipsit de orice talent", ce doar "aşează capete de note deasupra
unor texte româneşti", însă timpul, care e cel mai bun filtru al valorilor,
a selectat, pentru eternitate, un număr important de piese antologice ale
creatorului operetei româneşti, fie că ele se numesc: Balada sau Cântecul
tricolorului, Imnul Unirii sau ariile din Crai nou şi altele ce au intrat în
mileniul al treilea, pe când asupra compoziţiilor lui Eusebiu Mandicevschi,
redactate corect din punct de vedere tehnic, teoria mutaţiei valorilor şi-a
spus cuvântul, oprindu-le în arhiva muzical-documentară a secolului al XIX-lea.
Despre
prietenia și coloborarea între Ciprian porumbescu și Eusebie Mandicevchi merită
aparte să fie sris un articol.
Gheorghe Mandicevschi (8
noiembrie 1870 s. Molodia, - 23 martie 1907, Cernăuți, Imperiul Austro-Ungar). A fost compozitor, dirijor, profesor de muzică bisericească.
Fiind ultimul din cei opt copii
ai preotului Vasile Mandicevschi şi soției sale Veronica Popovici. El este fratele renumiților compozitori şi pedagogi bucovineni
Constantin, Eusebie și Ecaterina14.
Cel dintâi
mediu artistic i l-a oferit casa părintească, unde, în pofida
greutăților materiale ale familiei numeroase, se găsea şi prilejul de a
audia o muzică aleasă, căci fiicele şi fiii părintelui Vasile Mandicevschi erau
toți înzestrați cu deosebit talent muzical.
Absolvind
cursurile primare, urmează cursurile la seminarul din Cernăuţi între anii 1890 -
1895, unde profesor i-a fost Isidor Vorobchievici, care îl încurajează şi-l
îndrumă în mod deosebit.
Între anii
1895 - 1899 Gh. Mandicevschi, sub supravegherea fratelui său, Eusebie, a
studiat la Universitatea de Muzică şi Arte Clasice din Viena contrapunctul,
armonia şi compoziția.
În anul 1900
se întoarce în Bucovina şi devine profesor titular de muzică la Seminarul
Clerical la Școala de cântăreți bisericești şi la Liceul Ortodox
de Fete, unde între anii 1900 - 1907 a fost dirijor al corului Societății «Armonia» - Societatea pentru Cultizarea şi Răspândirea Muzicii Naționale în
Bucovina, creată la 18 iulie 1881 la Cernăuți, la sugestia Mitropolitul
Silvestru Moarariu Andrievici15.
La 15 iulie
1904, cu prilejul împlinirii a 400 de ani de la moarta marelui voievod
Ștefan cel Mare și Sfânt, profesorul Gh. Mandicevschi executa împreună cu
corul «Armonia», la serviciul divin de la Mănăstirea Putna, liturghia sa festivă în
Re-major, compusă pentru cor mixt din 4-8 voci.
La serbarea
comemorativă care a urmat, Gh. Mandicevschi dirijează, printre altele, „Altarul Mănăstirii Putna” de Ciprian
Porumbescu şi piesa corală „Mănăstirea
Putna” de Isidor Vorobchievici, în entuziasmul românimii adunate cu acel
prilej.
Presa cenăuţeană
din anul 1906 publică anunțurile în legătură cu jubileul de 25 de ani al
Societății «Armonia», marcat la Cernăuți pe 25, 26 și 27 noiembrie. Putem vedea că au avut loc
mari manifestări, organizate de membrii societății, unde se va executa o liturghie
nouă, apoi un concert festiv şi o serată de dans16.
Din anunțurile publicate în ziare aflăm despre programul de
pregătire a jubileului «Armoniei» pentru fiecare zi aparte, despre persoanele care au participat şi au
prezentat cântecele lor bisericești, piese, poezii. Printre cei ce au
participat la manifestare se numără şi familia Mandicevschi (Gheorghe, Eusebie,
Ecaterina şi Constantin), și alți renumiți bucovineni: Aglaia de Onciul,
Adalbert, Hrimaly, Gavril Muzicescu, George Dima, Ciprian Porumbescu, Nicu Popovici,
Anton Koller etc.
Dacă ne referim la Gh.
Mandicevschi, din program se vede că la 25 noiembrie, duminică, la orele 9.00
dimineața, prima zi a început cu o Liturghie şi doxologia compusă de profesorul
Gheorghe Mandicevschi cu un cor mixt sub conducerea compozitorului, care a avut
loc în Catedrală, săvârșita de Arhimandritul Miron Călinescu.
A doua zi,
pe 26 noiembrie, a avut loc concertul festiv în sala Filarmonicii la ora 7.30
seara, sub conducerea dirijorului, profesorului Anton Koller. Concertul a fost
împărțit în mai multe spectacole. în partea a 4-a a urmat un spectacol de
cântece populare romanești, aranjate pentru un cuartet de coarde de Adalbert
Hrimaly, executate de domnii Adalbert Hrimaly (violina I), Comeliu Tarnovieţchi
(violina II), Gheorghe Mandicevschi (viola) şi Dr. B. cav. de Duzinkiewicz
(vio-loncello), care pentru prima dată s-a prezentat publicului românesc.
Cuartetul a cules aplauze frenetice prin executarea cu măiestrie a
variaţiunilor unui cântec popular aranjat de Hrimaly. În partea 12-a, a avut
loc prezentarea uverturii, compusă de Dr. Eu. Mandicevschi pentru un cuartet de
coarde și două piane câte 4 mâini și cântată cu măiestrie de doamnele Eugenia
Halarevici şi Eufrosina Vorobchievici (pianul I), Ecaterina Mandicevschi și
Veronica Ţurcan (pianul II) și de domnii Adalbert Hrimaly (vio.l), Corneliu
Tarnovieţchi (vio.II), Gheorghe Mandicevschi (viola), şi Dr. B. cav. de Duzinkiewicz
(violoncello)17.
Serbarea s-a
încheiat pe 27 noiembrie la 8.30 seara, apoi toți s-au adunat la un dans în
Sala Filarmonicii. Doamnele au fost rugate să aibă o ținută specială, să apară
în costume naționale. Dansurile au fost acompaniate de Orchestra Regimentului
41 de Infanterie.
De-a lungul
timpului familia Mandicevschi a jucat un rol activ în activitatea Societății «Armonia». Muzicianul făcea parte dintr-un cuartet de coarde (Fraţii
Mandicevschi).
Majoritatea
lucrărilor sale au fost popularizate prin interpretarea lor de către corul
Societății «Armonia» şi mai cu seamă de corul Societății «Academia
Ortodoxă», care a fost creată în anul 1889 de Silvestru Morariu-Andrievici pentru
studenții de la Facultatea de Teologie, numită Societatea literară a studenților «Academia Ortodoxă», membru al căreia a fost Gh.
Mandicevschi.
În anul
1906, la 20 ianuarie, la Rădăuţi a avut loc ședința Societății «Academia Ortodoxă», la care a participat şi Gh.
Mandicevschi, cu o prezentare a cântecului “Frumoase
floricele”. Cuvântul de deschidere a fost rostit de președintele Societății,
Gavriil Străinul.
Pentru
această Societate, compozitorul Gh. Mandicevschi a scris şi deviza “Uniți să fim în cugete, uniți să fim în
cântece, uniți în Dumnezeu”. Printre acestea se numără un curs de
contrapunct, în patru volume, scris în colaborare cu fratele său Eusebie,
precum şi studiul “Muzica la evrei până
la venirea Mântuitorului nostru Isus Hristos”, publicată în revista “Candela”
din anul 1893.
Principalele
lucrări realizate de autor sunt muzica pentru piesa lui Vasile Alecsandri “Piatra din casă”, precum şi “Cuartetul de coarde”. Are o serie de
lucrări corale, vocale şi pentru pian, precum şi cântece bisericești.
În pofida
vieții sale scurte, Gh. Mandicevschi a adus o contribuție uriașă
la dezvoltarea, promovarea și păstrarea artei muzicale romanești. Lucrările
lui desăvârșite vor dăinui peste ani.
Despre marele artist bucovinean,
Grigorie Pantazi, nu se cunosc prea multe lucruri. Cu părere de rău, el este
aproape completamente uitat în capitala Bucovinei, unde s-a afirmat ca regizor,
actor, poet, muzician, coregraf, sculptor, autor de feerii, de spectacole de
balet și de pantomimă. Se cunosc prea puține lucruri despre colaborarea sa cu
societățile culturale din Bucovina și din Țară, cu teatrele naționale și casele
regale din Europa.
Grigorie cavaler de Pantazi, s-a
născut la 5 februarie 1872 la Costiceni, județul Hotin, unde părinții săi aveau
moșie. Se trage dintr-oveche familie de boieri moldoveni din jud. Botoșani,
stabiliți în Basarabia după răpirea de către ruși a Moldovei dintre Prut și
Nistru. Un străbunic fusese membru în divanul Domnului Moldovei. Mama, Nadina
Pantazi (1852 - 1932), descindea dintr-o veche familie de boieri moldoveni,
Talpă, consemnată de Dimitrie Cantemir în cartea de aur, printre celelalte 40
de familii de boieri autohtoni. O străbunică Talpă fusese soția lui Ion
Barnovschi Movilă, fratele domnitorului Moldovei (Miron Barnovschi Movilă).
Tatăl, Constantin Pantazi, fusese mare proprietar la Baiești, apoi la
Costiceni. Din aceeași parte a Basarabiei provin și alți doi mari oameni de
teatru: Bogdan Petriceicu-Hașdeu și Constantin Stamati-Ciurea. Iar maestrul
Pantazi se destăinui, la un moment dat, că și-ar fi dorit să inaugureze la
Hotin un teatru național, pentru care a alesese câte un act din opera dramatică
a celor doi autori basarabeni18.
Grigorie cavaler de Pantazi
Încă din liceu, la Cernăuți,
Grigore Pantazi se distinge prin talentul său de declamator, recitând la
comemorări scene și acte întregi din dramele lui Goethe, Schiler, Grillparzer.
“Gazeta Bucovinei” din 3/15 februarie 1893 publică un anunț al Societății
academice «Junimea», din care aflăm câteva nume de rezonanță a participanților la viața
muzicală a capitalei ducatului: C. cav. de Onciul, G. de Pantazi și Cor. de
Tarnovețchi. Coriolan Maghețin, dar mai ales Claudiu Stefanelli și Grigorie
Pantazi au surprins plăcut publicul prin declamații frumoase19.
Pantazi debutează ca student la
Junimea, înscenând la 19 ianuarie 1894, împreună cu profesorul pictor Eugen
Maximovici, cu un fast extraordinar, tablourile vivante Soarele și Visul
marinarului.
Încheindu-și studiile juridice la
universitățile din Cernăuți și Viena, Pantazi devine funcționar în
administrația provincială a Bucovinei. Cu prilejul comemorării lui Ștefan cel
Mare în 1904, aranjează o serie de tablouri vivante din viața marelui voievod.
La spectacol asistă și guvernatorul Bucovinei, prințul Hohenlohe, care rămâne
profund impresionat. A doua zi acesta îl cheamă pe tânărul artist pentru ai
pune în vedere că locul lui e la Viena, unde s-ar putea dedica cu totul artei.
Intervine pentru numirea lui la Ministerul de interne din Viena, unde timp de
mai bine de 17 ani va fi director al părții române a monitorului oficial
austriac “Foaia legilor imperiale”.
Gustav Mahler, cel mai mare
dintre directorii Operei imperiale din Viena, om extrem de inaccesibil și de o
severitate temută, soră cu brutalitatea, primește baletul lui Pantazi Povestea
Soarelui pentru a-l prezenta la Operă. Dar spectacolul nu se ține,
întrucât Mareșalul Curții imperiale respinge baletul, ca fiind “zu
rumänisch”20.
În schimb, decanul maeștrilor de
balet din Austria, Josef Hassreieter, și celebrul compozitor Josef Bayer,
autorul muzicii la baletul “Die
Puppenfee”, care făcuse ocolul lumii, apreciază calitățile artistice ale
lui Pantazi și îi cer concursul pentru festivalurile de operă și balet
organizate odată pe an la Teatrul imperial din palatul Schönbrunn. Astfel, în
cadrul ultimei reprezentații a Curții imperiale din Schönbrunn s-a prezentat
baletul lui Pantazi Cântul. Pantazi a condus direcția de scenă,
Curtea punându-i la dispoziție întreg aparatul tehnic și artistic al Operei și
al Teatrului Curții din Viena. Pe scenă, reprezentanți ai celor mai vechi
familii aristocrate din Austria și Ungaria – prinții Schwarzenberg, Auerpreg,
Hohenlohe, Kinsky etc. – erau simpli statiști și se supuneau cu disciplină și
modestie exemplară ordinelor și comenzilor severe ale lui Pantazi.
Trei luni de zile, Pantazi a fost
oaspete al Palatului imperial, unde i se servea cina. Repetițiile erau chiar
mai frumoase decât reprezentațiile înseși, deoarece prințesele și ducesele
veneau direct de la distracțiile mondene de la Curte, cu decolteuri și diademe,
iar partea bărbătească o reprezentau demnitarii și arhiducii care în ziua
respectivă erau invitați la Schönbrumn.
În opera lui Pantazi, jucau și
membri de familii regale. Spre exemplu, prințesa Maria Windischgraetz (1852 -
1929)a jucat în rolul împărătesei Teodora. La reprezentație au asistat 70
membri ai familiei imperiale.
Pentru împăratul Franz Joseph I,
care se nimeri a fi bolnav, s-a aranjat o reprezentație specială, la care a
asistat numai majestatea sa, împreună cu urmașul său la tron, Carol I, pentru
ca bătrânul monarh să nu se obosească prin obligațiile sale de amfitrion. Au
fost puse la contribuție cele mai scumpe brocarduri, mătăsuri și juvaiere
seculare ale familiilor din înalta aristocrație. Însuși împăratul a cheltuit,
din fondurile sale particulare, o sumă din care s-a instalat, tot după
indicațiile lui Pantazi, un decor rulant special, înfățișând în succesiune
neîntreruptă tablouri din cursul veacurilor. A doua zi după reprezentație,
mareșalul Curții regale, principele Alfred de Montenouvo (1854 - 1927), l-a
vizitat pe Pantazi acasă pentru a-i aduce mulțumiri.
Mare succes a avut prezentarea de
56 ori, la Opera din Viena, a baletului Nippes. După balet,
Grigorie Pantazi a fost invitat la curtea baronesei Marie Louise Larisch von Moennich (1858 - 1940), unde
s-a prezentat un festival nocturn de Pantazi. Marie Luisa Larisch von Moennich
era nepoata împărătesei Elisabeta de Wittelsbach, cunoscută mai ales sub
numele Sisi (1837 - 1898),
soția împăratului Franz Joseph I al Austriei.
La astfel de onoruri a putut să
ajungă la Viena un roman din Cernăuți, datorită fantaziei sale bogate în arta
scenică!
De la Schönbrum și Viena,
Grigorie Pantazi ajunge la București. Regina Elisabeta a României (Carmen
Sylva), l-a primit săptămâni de-a rândul la castelul Peleș, iar în timpul
văduviei sale, la castelul de la Curtea de Argeș. La București, el a montat cu
demnitari ai Curții Regale baletul Nippes. Baletul s-a prezentat cu
tot fastul mai întâi în sala Palatului regal din Calea Victoriei, apoi la Opera
Română, timp de două săptămâni (pe timpul direcției Cocoresu).
Luigi Manzotti (1835 - 1905),
tatăl baletul european, autorul celebrului balet Excelsior, îiscria
lui Pantazi de la “Scala” din Milano despre unul din
spectacolele bucovineanului: "C'e un opera di gran ingenio, con effetti
meravigliosi – una vera poema – E o lucrare de
mare ingenuitate, cu efecte minunate – o poezie adevărată"21.
La 1914, Mingardi, directorul Scalei, hotărâse să aducă pe scena
renumitului teatru baletul Nippes, dar izbucnirea războiului a
împiedecat reprezentarea. La fel și la Petrograd, unde fusese acceptat spre
reprezentare, baletul a rămas nemontat. Maeștrii baletului rus, Legat și
Fokin,au apreciat în mod deosebit montările lui Pantazi. Chiar și celebrii
compozitori Giacomo Puccini (1858 - 1924) și Franz Lehár (1870-1948) s-au
exprimat elogios despre fantaziile coregrafice ale lui Pantazi. Rezumând putem
spune fără să greșim că baletul Nippess-a prezentat în Viena și
București, atât lacurțile regale, cât și la operă. În Viena, actorii erau
arhiduci și arhiducese, în București persoane din elita capitalei.
Pantazi a fost primul care a
scris o feerie pe motivele lui Johann Strauss (1825 - 1899),
regele valsului, feerie care s-a prezentat cu mare succes. Chiar în anii din
urmă, familia decedatului coautor, Josef Bayer, l-a autorizat pe Pantazi să
scrie un nou scenariu pe muzica postumă a acestuia. Baletul s-a numit Wiener
Bilder22.
La Viena, Pantazi a mai montat o
feerie, Din timpul Eladei, pe muzică antică. Feeria s-a jucat
simultan pe două scene, în aceeași sală, fapt ce nu s-a mai întâmplat până
atunci.
Înzestrat cu aptitudini muzicale
deosebite, Pantazi a fost cel dintâi care a reconstruit scenariul cunoscutului
balet Prometeu de Beethoven. Textul baletului fiind pierdut,
artistul bucovinean a țesut pe fiecare notă a lui Beethoven imaginea plastică
corespunzătoare. Eusebie Mandicevschi (1857 - 1929), autoritate științifică muzicală
de primul rang, fără a cărui aprobare nu se publica nici o ediție din marii
clasici ai muzicii occidentale, a recunoscut cel dintâi adânca legătură dintre
scenariul lui Pantazi și muzica lui Beethoven.
Baletul Prometeu s-a
prezentat cu mare succes la Opera Cehă din Praga, în decurs de două stagiuni.
Ziarele din Praga au publicat articole elogioase despre această creație.
La Budapesta s-a pus în scenă de
vreo 60 de ori baletul Naierul, pe muzică de Rezcö Máder (1856
- 1940), fost director al Operei Ungare, care a mai scris muzică pentru
spectacolele de balet Luсeafărul și Vis de vară ale
maestrului Pantazi. Baletul Luсeafărul s-a
prezentat la Cernăuți și București cu concursul societății «Armonia». În anii din urmă Pantazi, a mai compus baletul Nufărul, țesut
pe legende indice vechi și motive de folclor muzical indic.
Grigore Pantazi a montat în
Cernăuți, tot cu concursul neprețuit al societății «Armonia», operetele naționale Crai nou, Moș Ciocârlan, Noaptea sf.
Gheorghe.
A condus festivalurile Liceului I
din Cernăuți, Crai nou, în Suceava. Printr-o înscenare în stil
modern, a dat viață nouă operei naționale Crai nou de Ciprian
Porumbescu, montată la Cernăuți, cu societatea «Armonia», și la Suceava, Vatra-Dornei, Radăuți și Botoșani, cu societatea “Ciprian
Porumbescu”. Pantazi devine membru onorific (onorar, în limbajul epocii) al
societăților «Armonia», «Junimea» și «Ciprian Porumbescu».
Înainte de primul război mondial,
Pantazi a fost inițiatorul și animatorul teatrului român din Cernăuți (un fel de
director neplătit al teatrului național, cum își zice el însuși
într-un Memoriu din septembrie 1933: "Cu toate
societățile culturale din Bucovina, am organizat și înscenat prin decenii un
rând de reprezentări teatrele în limba română. Toate aceste reprezentări le-am
aranjat gratuit și, de pe urma neobositei mele munci, toate societățile
culturale din Bucovina s-au ales cu frumoase venituri"23.
La 4 mai 1901, la Cernăuți are
loc premiera operetei lui Tudor Flondor, Moș Ciocârlan, pe un
libret de Constantin Berariu. Regia a fost în semnată de Grigore Pantazi. În
distribuție: Aglae Lupu (Florica), Hedwig Bucher (Halițchi), Gheorghe Sârbu
(Farfuridis), Adrian Forgaci (Notarul), Ștefan Scalat (Stan), Constantin
Berariu (Gheorghe), Constantin Hostiuc (Chirilă), în total 80 de artiști -
soliști, coriști, dansatori.
La București, Pantazi înscenează,
tot cu înalta societate de la Curtea Regală, alături de baletul Naierul, și
baletul Oița pierdută (pe muzica Rapsodiei lui
Enescu), iar cu actorii Teatrului Național din București, melodrama Sufletul
și muzica (cuvinte de Carmen Sylva), montată și la Cernăuți la 70 de
ani ai Reginei Elisabeta. La 16/17 decembrie 1913, la Cernăuți, societatea
„Junimea” organizează la Teatrul Municipal, sub conducerea lui Pantazi, sosit special
din Viena, un spectacol jubiliar. Sărbătoarea a durat două zile. În prima zi a
fost prezentată melodrama Muzica înaltă sufletul, de Dr. Grigore
Pantazi, pe versuri de Carmen Sylva, tradusă de O. Jesef, Mazurca de
Josef Bayer. A doua zi, s-a prezentat Cântecul neamului. Poemă feerică
națională de Dr. G. Pantazi, tradusă de A. Stefanelli (muzica de
Kostecki). Societatea era condusă atunci de secretarul Galin de la Consulatul
regal al României24.
În 1914, la Cernăuți a avut loc,
în Teatrul Municipal, o manifestare consacrată lui Eminescu organizator:
societatea «Armonia». După o conferință despre M.
Eminescu, corul «Armonia» a prezentat Luceafărul,
feerie pantomimică în 3 tablouri, de Pantazi (muzica – Raul Molder, directorul
Operei din Budapesta)12. În același an, societatea „Armonia”
marchează 25 de ani de activitate.
În 1921, Cercul studențesc «Arboroasa» aranjează în Teatrul orășenesc o șezătoare artistică-literară: "Programul ca șezătoare să-și aibă scopul
dorit, facem un călduros apel către onoratul public cernăuțean, precum și către
toți frații noștri studenți să sprijine manifestarea noastră, prin participarea
în numărul cât mai mare. Suntem încredințați pe deplin în generozitatea
onoratului public care a sprijinit întotdeauna cu dragoste toate manifestările
studențești". E vorba de drama patriotică, Se face ziua, de
Zaharie Bârsan, regizată de Pantazi.
În 1921 și 1922, Inspector General
pentru Bucovina pe lângă Ministerul Cultelor și Artelor era Grigorie Pantazi.
De asemenea el mai funcționa și ca subdirector la Ministerul de Interne,
consilier superior la administrația Bucovinei, iar în deceniul următor îl aflăm
detașat la Legațiunea română din Viena, după care ocupă postul de consul
general onorific.
La Cernăuți, pune în scenă, la
diverse serbări naționale feeria Cuvântul
Neamului. În 1923,o montează la Vatra-Dornei cu o echipă de
țărani. În 1933, o reluă, inaugurând primul teatru de țărani din Bucovina.
La București, montează cu
Societatea Arhitecților baletului Rococo.
Este decorat cu Bene Merenti, acordat de
Regele Carol I al României, care se întreținea adesea cu Pantazi asupra
chestiunilor de artă. Obține titlul de cavaler și ofițer al Coroanei României, Medalia jubilară „Carol
II” și Steaua
României.
La una din repetițiile din
București asistau cu mult interes viitorul rege, Ferdinand I, principe
moștenitor pe atunci, împreună cu principesa Maria. Se repeta Oița pierdută, cu ofițeri din garda
regală și din elita armatei, care nu se prea arătau dispuși să execute figurile
dificile ale dansurilor naționale, din care cauză era cât pe ce să se scoată
din program acest balet național. Principele Ferdinad a insistat cu toată
energia pentru menținerea și executarea baletului, venind el însuși pe scenă și
stând lângă Pantazi până când executanții, neavând încotro, s-au supus.
În 1935, societatea „Junimea”
pregătește comemorarea lui George Popovici, (pseudonim literar Teodor Robeanu),
autor al volumului Poezii postume, tipărită la București cu o
prefață de N. Iorga, în 1908.: "Între învinșii
păcatelor noastre – scrie N. Iorga, – între cei pe
care i-a ucis răutatea acestei neam, nu știu pe niciunul pe urma căruia să
trebuiască atâtea lacrimi". Iorga avea în vedere sfârșitul tragic al
cărturarului bucovinean, în 1905. Conducerea societății se adresează, la 3
martie 1935, lui Grigorie cav. de Pantazi, consul la Viena. Îl informează că
s-a luat hotărârea să fie comemorat George Popovici, la Cernăuți, printr-un
festival artistic. Pantazi, membru activ al Societății, se remarcă și ca
scriitor. Tricolorul, feeria sa, se prezentă pe scena Teatrului
Național, evocând în șase tablouri contribuția Societății „Junimea”
la întregirea neamului. Se face referire și la Grămadă, căzut în
luptele de la Cireșoia, în august 1917. Pantazi este invitat șă pregătească o
feerie prin dramatizarea poemului lui G. Popovici, Novela de Castel, publicată în 1894. Conducerea
societății se angaja să facă toate pregătirile pentru spectacol. Pantazi e
informat și de faptul că s-a apelat, pentru costumele poloneze, la George cav.
de Gallin, alt membru marcant al Societății, consul al României la Varșovia25.
Pantazi a avut onoarea de a fi
membru în comisia pentru reorganizarea teatrelor din Romania, sub prezidenția
profesorului Sihleanu, care îi aprecia mult expertizele competente.
Opera lui Pantazi se cifrează la
vreo 50 de spectacole de balet și de feerii, din care mai mult de jumătate s-au
pus în scenă. Dar ceea ce trebuie reținut, ca moment deosebit de interesant, este
că Pantazi a putut să creeze atâtea spectacole de balet fără să fie însuși
maestru de dans. Creațiunile sale coregrafice le datorează temperamentului său
teatral și muzical, viziunii extraordinare pentru efectele culorii și ale
atitudinii plastice și faptului că a cunoscut toate marile teatre din Europa.
În revista cernăuțeană „Făt
Frumos” din 1939, la rubrica “Cronică” se spune: "Duminică, 11 iunie 1939, s-a așezat la odihnă, în cimitirul Horecei
din Cernăuți, osemintele mult zbuciumatului Dr. G. de Pantazi. „Marele artist coregraf de reputație
europeană și marele suflet de Român, crainic al frumosul național, a avut parte
să se stingă aici în Bucovina lui iubită, unde se întorsese din Viena, locul
triumfurilor internaționale”, consemnează “Glasul Bucovinei" în nr.
5.642. Anuarul societăți “Ciprian Porumbescu” din Suceava pe
1938/39 îi evocă frenetic amintirea26.
Eusebie
Mandicevschi a jucat un rol important în dezvoltarea acestor personalități.
Doar este încă mult de cercetat, Că studenți au fost mulți și fie care a devint
în dominul lui profesional.
În pregătire acestui
articol s-au folosit materiale din teza de doctorant a lui Vladimir Acatrini.
Bibliografia
1.
Acatrini
Vladimir. Un cunoscut de-al lui
Eminescu, Constantin Mandicevschi. Libertatea Cuvântului. Nr. 18 (675), 5 mai
2016. P 13.
2.
Acatrini
Vladimir. Originile românești ale compozitorului bucovinean Eusebie
Mandicevschi. Glasul Bucovinei. – 2018. – Nr.4. An. XXV. – P. 57
3.
Influența
activității lui Eusebie și Gheorghe Mandicevschi asupra dezvoltării educației
muzicale și culturii în Bucovina : blog post https://cutt.ly/MDve8jx
4.
Radio
Romania Muzicală: Compozitori și Interpreți Români: Marțian Negrea. https://cutt.ly/KDR4vUW
5.
Filarmonica
ploieșri. Marțian Hegrea (1893 – 1973) – Compozitor, Profesor și Dirijor Român:
https://cutt.ly/oDTc5Kk
6.
Austrian
musician. Karl Böhm : https://cutt.ly/CDTLT3C
7.
Acatrini
Vladimir. Continuatorii creației marelui compozitor Eusebie Mandicevschi: Karl
Bőhm (1894 – 1981). Monitorul Bucovinean.
– 2021. – Nr.15. (22 aprilie). – P.3.
8.
Idem.
Karl Bőhm (1894 – 1981). Monitorul Bucovinean. – 2021. – Nr.15. (22 aprilie). –
P.3.
9.
Pe
urmele lui Eusebie Mandicevschi: https://cutt.ly/3DPCu0r
10. Idem. Pe urmele
lui Eusebie Mandicevschi: https://cutt.ly/3DPCu0r
11. Idem. Pe urmele
lui Eusebie Mandicevschi: https://cutt.ly/3DPCu0r
12. Liviu Rusu. Perspective şi preocupări teoreice în istoria muzicii româneşti,
în Studii de muzicologie. Vol. II, Editura
Muzicală, Bucureşti, 1966, p. 260.
13. Ciprian
Porumbescu. Puneți un Pahar Cu Vin Și Pentru Mine. Editura “Musatiniiˮ,
Suceava, 2007, p. 400.
14. Acatrini V. Gheorghe Mandicevschi – fiu al neamului
românesc. Libertatea cuvântului. 2016. Nr. 39 (6 oct.). P. 14.
15. Arcadie Dugan-Opaiț. Albomul Mare al Societăților
Academice, “Arboroasaˮ și “Junimeaˮ din Cernăuți, Editura Universității “Ștefan
cem Mare, Suceava, 2017, p. 407.
16. Acatrini V. Familia Mandicevschi în contextul vieții
muzicale a Bucovinei. Glasul Bucovinei. 2017. № 1. P. 52 - 65.
17. Idem. Glasul
Bucovinei. 2017. № 1. P. 52 - 65.
18. Acatrini Vladimir,
Sergiu Barbuța. Grigorie Cavaler de Pantazi. Glasul Bucovinei. 2020. № 1- 2. P.
57 – 63.
19. Serata
muzicală-declamtorică în “Glasul Bucovineiˮ, 7/19 februarie 1893, An. III,
nr.11, p. 3.
20. Victor Morariu, Omagiu lui Grigorie Pantazi în “Junimea Literarăˮ,
An. XXIII, 1934, nr. 10 – 12, p. 21.
21. Idem. Omagiu lui Grigorie Pantazi în “JunimeaLiterarăˮ,
An. XXIII, 1934, nr. 10 – 12, p. 21.
22. Acatrini Vladimir. Sergiu Barbața. Grigore, cavaler de
Pantazi. Oltart – 2021. - Anul X. – Nr. 2 (35). – P.83 – 87.
23. Idem. Omagiu lui Grigorie Pantazi în “JunimeaLiterarăˮ,
An. XXIII, 1934, nr. 10 – 12, p. 21.
24. Acatrini Vladimir. Grigorie cavaler de Pantazi. Ofranda
Literară. - 2020. Nr.1. - P. 120 - 124.
25. Dimitrie Vatamamiuc. Bucovina între Occident și Orient.
Studii și documnete, Editura Academiei Române, București, 2006, p. 564 – 565.
26. Cronocă: Grigorie Pantazi în “Făt Frumosˮ, Anu. XIV, nr.
4. p. 111.
Comentarii
Trimiteți un comentariu