Biserica Sf. Ștefan cel Mare și Sfânt din satul Movila (Lunca), raionul Herța, regiunea Cernăuți. Până la Reconstrucție !!!
La Herta, se naruie biserica lui Stefan
Autor: Radu TUTUIANU Februarie
2003, Opinia studenteasca
In dreptul judetului
Botosani, hotarul de nord al României ascunde mii de români dupa un zid al
neputintei.
De cincizeci de ani sub rusi, razesii din Herta pastreaza o limba româna in grai moldovenesc si constiinta ca Tara Mama e ciuntita fara ei. Tinutul Herta apartine azi regiunii Cernauti, Ucraina. Dar pina la ultimul razboi mondial, acest teritoriu a facut parte din Vechiul Regat si niciodata n-a fost sub ocupatie straina. De zece ani incoace, aici s-au construit manastiri noi, maiestre, s-au reparat biserici vechi de la 1775, mai putin una. In satul Movila, o biserica ridicata de Stefan cel Mare, o comoara, sta uitata de toti; nu-i doar un lacas de cult crestin-ortodox, e un simbol al vechimii românesti pe aceste meleaguri. Saracia, teama, ura nationalista impiedica restaurarea acestui monument intr-un pamint mustind de suferinte absurde.
TREI TANCURI LA HERTA
“Acuma, uite acolo, pe deal! O sa vezi biserica lui Stefan cel Mare,
niste ruine pe virful unei movile. Treci aici, la geam s-o vezi mai bine.”
Batrinul imi spunea entuziasmat de dinainte cu trei kilometri ca pe coasta unui
deal o sa zarim zidurile unei vechi biserici; era un mos cu fata zbircita, ochii
impaienjeniti, acoperiti pe jumatate de o pielita vinetie, un deget de la mina
ii era retezat si unghiile mari, taiate drept, aratau ca omul acesta lucrase
din greu pe-un santier. “La colhoz am muncit. La garajul cu tractoare,
combine.” Peste corp, mosul nostru purta o pufoaica gri, rufoasa, cusuta cu
pliuri ca niste pernute.
Amindoi ne aflam in “marsrutka” (microbuzul) de legatura
intre Cernauti si Herta; trecuseram de satul Ostrita, fosta granita dintre
Imperiu si Regat, acolo unde ar fi trebuit sa se opreasca trei tancuri rusesti
in misiunea lor de stabilire a hotarului sovietic cu acela romanesc in 1940.
Din greseala, rusii din cele trei tancuri au trecut mai departe in Regat, pina
au ajuns in orasul Herta, unde i-a intimpinat capitanul Boros, care i-a
intrebat: “Ce cautati aici? Sinteti in Moldova!”. Interlocutorul, comandantul
rus, a raspuns facind semn spre tancuri, de unde a tisnit o rafala de
mitraliera, capitanul Boros a cazut, sublocotenentul Dragomir a fost impuscat
in picior – a murit dupa jumatate de ora, de hemoragie – alti doi soldati
romani au pierit secerati de gloante. Tancurile au pornit mai departe, trecind
cu satisfactie peste tunurile garnizoanei. Marsrutka Cernauti-Herta urca in
goana coasta unui deal, pe marginea drumului e monumentul inchinat celor
“citiva” ostasi romani si acelor herteni dusi mai tirziu in deportare.
“Am fost si eu in Romania, pe la manastiri, la Herculane.
Ai sa vezi ca biserica asta e o poveste”, mi-a mai spus mosul care rontaia
felii de mar uscat, crocante, dulcege. Si am coborit la capatul traseului, in
Herta, un oras-comuna, cu scoala, posta, politie, primarie si, in rest, doar
case taranesti. Cele trei tancuri rusesti s-au dus mai departe, intrebind,
“departe-i Botosaniul?”. Dar la punctul denumit “Stejar”, la 10 km de Herta, ii
astepta regimentul de artilerie din Bacau cu soseaua minata si cu obstacole
antitanc. Romanii au deschis focul, rusii au iesit prin trapa de la tanc,
ridicind un steag alb si intrebind nevinovati: “De ce trageti?”.
“EA DE-ACU S-O RISICHIT”
Ascunsa, departe de drumeag
sta casa lui Constantin Cracana, palimar la bisericuta de linga ruinele cele
mari. Casa girbovita se inconjoara cu un gardut din scinduri innegrite si
sparte pe ici-colo. Din dosul unor cotete, flutura tepene niste rufe grena,
albe, albastre inghetate de ger. Palimarul ne primeste in odaita ce-i si
bucatarie, si dormitor, si casa de oaspeti. Sta pe un divan tare, alaturi de un
motan roscat, ce roade cu greu un colt de colac. “Aicea, in spate-i biserica
lui Stefan cel Mare, de dinsu-i platita, ca el atunci la fiecare razboi facea
cite o biserica.” Isi incepe istorisirea nea Cracana; e un om blajin, care a
luat viata dupa cum i-a venit, fara sa se supere prea tare de necaz, isi tine
palmele curbate – asa mingiie motanul, asa stringe sticla de vin in brate –
nu-si mai poate indrepta palmele, s-au incovoiat ca niste radacini.
“Cind am mers in armata, prin ’40, se slujea inca in
biserica, era intreaga, inauntru se depuneau mortii, ca intr-o capela, se
incuia cu lacata. Picturile aveau culori vii, mult albastru si rosu, dar
acoperamintul o fost de dranita, nu de tabla si dranita ceea o putrezit. Dupa
trei ani cind am venit, nu mai era acoperamintul, ploile l-o batut, l-o zburat
peste tat locu’. Ea de-acu’ s-o risichit daca n-o avut acoperamint.” De la
fereastra odaii privesti spre o coasta rupta de deal, din pamintul cu omat iese
o stinca neagra, nu-s ruinele, e costisa ce desparte coama dealului; intr-o
parte, se ascund zidurile vechi, in cealalta parte, se intind, la umbra brazilor,
mormintele unde “jumate de sat, noi, acolo se ingroapa oamenii care mor.” Cu
putin inainte de inceputul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, de la Bucuresti
au venit documentele prin care se dadeau banii pentru restaurarea bisericii din
satul Movila, plasa Herta, judetul Dorohoi. “Dupa 1940, n-o mai avut cine sa se
ocupe de bani, banii aceia o ramas in Romania si de-amu’ lumea o fo
deportata, i-o dus in Rusia, lumea o ramas mai putina, biserica s-o inceput a
farima.”
JOCUL DEPOTARILOR
JOCUL DEPOTARILOR
La poala dealului cu ruine,
se intinde dezordonat satul Movila, ulitele se unduiesc printre coline dupa cum
le-au lasat ripele, piraiele, padurea sa se desfasoare. Satenii si-au construit
case din chirpici sau caramida; aici, gasesti fatade si garduri vopsite in
violet, porti din inox cu modele imprimate, ograzile adapostesc
inghesuite cotete, grajduri, masini, carute sau hambare cu fin si coceni;
casele cu cerdac au odai mici, tinda pe mijloc, si pe lateral, camere cu
peretii acoperiti de cergi, covoare cu bujori, lalele sau pasari stilizate
taranesc; ciinii din ograda sint de talie mica mai toti, “nu maninca mult si nu
musca”.
Pe marginea drumului, intilnesti troite simple din cruci
de lemn vopsit albastru, cu Hristos inconjurat de flori de plastic sau troite
bogat impodobite cu felinare colorate, candele cu bec electric, gardut de inox,
lant dantelat, din zale groase. In noptile din 1941, prin satele din Herta
veneau soldatii sovietici eliberatori, scoteau satenii la miez de noapte in
mijlocul satului, ii urcau in masini si carute, pe romani, pe evreii instariti.
“I-o luat, tipau, plingeau, ii luau numai in camasa. Erau oameni, romani – nu
mai departe, Gheorghe Vacariu l-o acuzat pe Cariceriu ca-i «colac», bogat, si
ca nu l-o platit cum trebuia pentru o zi de munca. Si rusii l-o ridicat pe
Cariceriu.”
Batrinul palimar crede ca Stalin a recurs la aceste
deportari timpurii din teama de civilii care ramineau in spatele frontului.
“Aici atita lume era si frontul civil ii mai rau decit cel militar.” Patru ani
mai tirziu, in toamna lui ‘44, Constantin Cracana, pe-atunci flacau, a plecat
in deportare pe nestiute. “Ne-o spus ca mergem pentru 10 zile in urma frontului
la Cernauti, Noua Sulita, Mamaliga sa facem reparatii. Zic, cit ii, hai mergem!
Am dansat in seara aia, la plecare, ne-o pus muzica intr-o ograda. Muzica
cinta, noi giucam, ce, eram tineri toti. Pe zece zile?! Miine vin inapoi acasa.
Ne-o luat la Cernauti, daca mi-aduceai mie ceva mincare, acolo ramineai,
mergeai cu mine. De-acolo, timp de-o luna de zile ne-o dus in Finlanda.”
Cei 5.800 de romani din regiunea Cernauti deportati in
Finlanda au muncit la repararea canalului Onega, sapau in pamintul inghetat,
“ca de cheatra”, mai taiau cite un copac la padure, isi mai construiau vreun
lagar. “Mureau de frig, de foame. Lua castronul sa mearga la mincare si chica
gios, era mort. La minus 60 de grade, gerul. In groapa nu-i punea gramada, ii
punea asa cum ai pune chibriturile in cutie cu oleaca de pamint deasupra, cit sa
nu se vada virful la picior.”
INCOLTESTE DIN RUINE
Dupa cinci ani, nea Cracana
s-a intors acasa impreuna cu restul de 2.000 de romani, citi au mai ramas din
aproape sase mii. Peste tot in administratie, la scoala se vorbea in ruseste,
iar la biserica, preotul venea pe ascuns. In 1961, sovieticii au inchis biserica
cu hramul “Sfinta Maria Mare”, ridicata de marele voievod al Moldovei. Oamenii,
ploaia, vintul, soarele au pornit sa darime lacasul parasit. Mai mult de-un
sfert de veac a durat nepasarea, pina cind, dupa 1990, locuitorii s-au intors
cu fata catre biserica straveche. “Zice ca-i vorba s-o faca. Aici in sat mai
este o biserica, dar e in partea cealalta, catre granita, incolo.”
Intr-adevar, se zvoneste ca un student la Teologie in
Chisinau doreste sa refaca biserica. Se intereseaza de fonduri, de aprobari si
vrea sa vina preot la Movila, pe vechile ruine. “Amu, o umblat prin Romania
niste oameni si zice ca romanii sint de acord s-o fasem. O spus c-au sa deie si
ei ceva ajutor, doar sa faca documentele si in romaneste si-n ucraineste. La
noi daca face biserica o umblat si la Bucuresti la Patriarhu’, s-o umblat si la
Ucraina, si la Moscova, s-o cerut la tati razasenia, ca s-o faca. Romanii o dat
voie, Patriarhu’ a Ucrainei cam asa si-asa, c-o spus ca n-ar trebui. Din
Cernauti tot n-o dat voie, dar ei au sa faca.” La poarta, palimarul isi ia
ramas bun vesel, ne priveste cu ochii blinzi, limpezi, linistiti si ne intinde
cite-un pahar de vin roz, cu gust de butuc, suguieste acceptind sa pozeze fara
teama acum, “ca-s batrin, n-au ce sa-mi mai faca”. Si cu naduf, ca pe-o
destainuire, nea Cracana zice: “Stii ce, in Ucraina, romanii au bete-n roate
din cauza ca Stefan cel Mare o fost un invingator, dar lor nu le vine a crede.”
UN CER COPLESITOR
Strajuita de crengile
innegrite, pe troienele de zapada, biserica e ca o corabie esuata in mijlocul
unor furtuni potolite. Urcam pe linga garduri de nuiele, nu-i carare prin omat
inspre ruine, ajungem la plasa de sirma prin care se strecoara buruienile si
spinii. Dincolo de poarta darapanata, cu stilpii aplecati, intram in curtea unor
pietre de istorie. Zidurile scorojite sint joase, turla nu-i prea inalta, ba
chiar se vede in straturile caramizilor ca initial era scunda, terminata in
unghi ascutit; printre maracinii crescuti din piatra clopotnitei, o cruce de
fier ruginit se tine dreapta, infipta intr-o semiluna.
Pasind pragul in pronaos, ne privesc ochii, fetele si
crucea unor sfinti razuiti – pete de culoare neagra, sura, verde stins. Usa din
scinduri late se deschide greu, intepenindu-se in grinzile cazute; intr-un colt
intunecat, in groapa, se spune ca a fost adapostita o carte sfinta, veche, de
care azi nu se mai stie nimic – dar acolo s-a ascuns unul dintre odoarele
bisericii. Intrarea in naos e larga si pe peretele din dreapta, intr-o aripa
din dosul ferestrei, zidul descarnat mai pastreaza tencuiala alba si portretul
unui sfint, alaturi de un barbat incoronat; coroana are zimtii aurii, doua
cercuri cafenii, chipul barbatului e pal, jupuit pe-obrazul drept, cu gitul
dezgolit, din vesmintele lungi, visinii a mai ramas doar conturul, cu mineci
strimte, croiala strinsa pe linga trup – coltul zidului isi arata maruntaiele
muscind tocmai din pulpana dreapta a Domnitorului. Caci acest portret rupt de
vinturi se stie intre sateni ca e al lui Stefan cel Mare.
In pintecul naosului, nu se mai aduna credinciosii, ci au
rasarit indesit lastari subtiri si drepti, alineati in nestire pina la locul
altarului. Pe altar o mina a scrijelit in litere chirilice numele: Kolea.
Demult sfintii crestini si-au sters infatisarea, doar pe ici-colo, isi
mai dezvaluie obrazul peste tencuiala, varul, caramizile marunte. Printre
lastari, pe fulgii de nea, imprejmuiti de ruina, privim deasupra la cerul de
albastru – te dor ochii. Aceasta-i istorisirea despre un lacas stravechi,
precum un batrin ranit, uitat, de nerecunoscut.
NICIODATA SUB RUSI. Tinutul Herta este acea parte din nord-estul Moldovei
(vechiul Regat), care in iunie 1940 a fost ocupat de URSS, odata cu Basarabia
si cu Nordul Bucovinei. Este in realitate vorba de un teritoriu de forma unui
triunghi, partea de nord-vest corespunde hotarului cu Bucovina, impus de
austrieci in 1775, inspre sud-est este hotarul ce ne-a fost impus de
sovietici in 1940, hotar care separa partea ocupata din fostul judet Dorohoi,
de restul ramas in actualul judet Botosani. Zona rapita, care corespunde
fostei plase Herta (una din cele cinci ale fostului judet Dorohoi), are
aproximativ 50 de mii de locuitori si se intinde pe o suprafata de aproape
400 km patrati. (La Herta, pe data de 1 martie, s-a nascut Gheorghe Asachi.)
Cind s-a pus in aplicare pactul Ribbentrop-Molotov din 1939, sovieticii au
intrat si pe teritoriul vechiului Regat, ocupind Herta, un teritoriu ce n-a
fost niciodata sub rusi. Acestia au invocat o greseala de calcul a ofiterilor
din cele trei tancuri, insa daca ar fi fost o greseala n-ar mai fi repetat-o
in 1944, cind au impins hotarul cu mai multi kilometri si mai adinc in trupul
tarii noastre. Daca rusii n-ar fi fost opriti atunci de militarii romani,
pina unde ar fi vrut sa ajunga si cit ar fi vrut sa mai “greseasca” in
continuare? Pe de alta parte, rapirea in 1940 a tinutului Herta mai este pusa
si pe seama creionului gros pe care Stalin l-a folosit cind a marcat granita
pe harta. Rusii au depus o munca “odioasa” de intimidare; deoarece multi
romani de aici fugeau in tara, ocupantii au inceput sa ia noaptea oamenii din
casele lor pentru a-i impusca pe granita din apropiere. A doua zi,
aduceau locuitorii din sat sa vada cadavrele celor ce-au fost asasinati,
pentru ca, astfel, acestia sa renunte a trece in patrie. La Herta, sistemul
comunist de tip stalinist a interzis invatamintul in limba romana, aparitia
oricarei publicatii in limba materna, emisiunile de radio sau de televiziune
in limba romana. Dupa aproape 50 de ani, limba romana se vorbeste corect peste
tot in tinutul Herta, atit de catre cei mici, cit si de cei mari. In aprilie
1941, diplomatul Grigore Gafencu, pe atunci ministrul nostru la Moscova,
declara: “Romania nu va uita niciodata nedreptatea ce i s-a facut la Herta,
cu acest tinut din Vechiul Regat invadat in mod abuziv.” Date obtinute din
cartea “Tinutul Herta – istoria tragica a unui pamint romanesc”, scrisa de
Ion Gherman – bastinas al Hertei, refugiat la Bucuresti dupa rapt.
|
DE SECOLE, UN CHIP DE VOIEVOD. Dupa 11 ani de domnie, Stefan cel Mare, prin 1468, a
dus o lupta inversunata pe aceste meleaguri. Cind s-a batut, calul lui a
cazut in razboi. Iar Purice, aprodul, i-a dat armasarul sau. Domnitorul nu a
putut sa incalece in graba, fiind un om mic de statura. Purice a zis:
“Doamne, eu ma voi face o movilita si vino de te sui pe mine si incaleca.”
Domnitorul s-a suit pe el, a incalecat si i-a zis: “Sarace Purice, de-oi
scapa si tu, atunci ti-oi schimba numele in Movila”. Stefan cel Mare s-a
avintat in lupta crincena si a iesit biruitor. Amindoi au scapat si l-au
facut boier armas mare pe Purice. I-a dat aceste paminturi unde traim noi
astazi. Si din acel Purice aprod s-au tras neamul Movilenilor, de-au ajuns si
domni din acel neam. Pe teritoriul satului nostru, pe asa numitul Dealul
Movilei, s-au pastrat pina la noi ruinele unei biserici. A fost construita pe
la sfirsitul luptei din porunca domnitorului Moldovei, Stefan cel Mare.
Aceasta biserica a fost construita anume pe locul unde domnitorul a obtinut o
biruinta asupra turcilor. Pe peretii bisericii cu greu s-a pastrat o singura
vopsea rosie. Bine se observa aproape de geamul din fata, conturul lui Stefan
cel Mare. In timpul de fata, in aceasta biserica nu intra nimeni, din cauza
pericolului de prabusire. Acest text este cu sfintenie pastrat in caietul
dictando cu coperte verzui al invatatoarei din sat, Viorica Vasilievna
Apetroaie. Si e citit in fiecare primavara, elevilor adunati in sarbatoare,
linga ruine.
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu