Karl Böhm (1894 - 1981) a fost un dirijor austriac, a studiat pianul și teoria muzicii la Graz, apoi la Conservatorul de la Viena, cu Eusebie Mandicevschi.
Din anul 1896 Eusibie Mandicevschi a funcţionat ca profesor la
Conservatorul Societăţii prietenilor muzicii din care s-a format mai târziu
Academia de muzică şi artă interpretativă fiind cooptat ca profesor. A predat aici istoria
muzicii, teoria instrumentelor, armonie, contrapunct şi literatura cîntului.
Numărul elevilor asupra cărora influenţa puternicei sale personalităţi a fost
cu siguranţă importantă, este uriaş. Găsim printre ei cele mai mari nume din
generaţia de muzicieni formaţi atunci la Viena şi afirmaţi între 1896 şi 1929. Cu toţii s-au recunoscut şi se recunosc cu mîndrie ca elevi ai lui
Mandicevschi. în acest sens, menţionează şi dr. Karl Bohm în amintirile sale
despre instrucţia la Mandicevschi, pe care, desigur, la sfatul şi intervenţia
lui Franz Şchalk, a urmat-o nu la Academia ele muzică, ci ca elev particular: “M-am prezentat la Mandicevschi, i-am plăcut şi m-a primit ca elev particular. Am
învăţat într-un an la el ceea ce ar fi cerut trei ani de Academie. Nu aveam
niciodată cu el doar o oră, făcea întotdeauna o oră şi jumătate. Tot
contrapunctul şi armonia le-am studiat cu el; la fiecare oră trebuia să aduc o
compoziţie şi ou timpul, citirea unei partituri, a devenit pentru mine ceva cu
totul firesc. Perioada Mandicevschi a fost pentru mine cea mai fertilă din toţi
anii mei de studiuˮ.
Biografia
Karl Böhm (n. 28 august 1894, Graz (Stiria), Austria, d. 14
august, 1981, Salzburg, Austria) a fost
un dirijor austriac.
Tatăl său era avocat, motiv pentru care și Karl Böhm a
studiat întâi dreptul, pe care l-a absolvit cu succes în 1919. Cu toate
acestea, a abandonat această profesie și a început să studieze pianul și teoria
muzicii la Graz, apoi la Conservatorul de la Viena, cu Eusebie Mandicevschi, care făcea parte din cercul de
prieteni ai lui Johannes Brahms, și cu Guido Adler.
În 1917 a fost angajat repetitor la opera din orașul
său natal, pentru ca în 1919 să fie promovat ca dirijor secund iar în 1920 ca
prim dirijor. În această perioadă s-a întâlnit pentru prima dată cu
dirijorul Bruno Walter, care l-a dus în 1921 la opera din München.
Activitate muzicală
În anul 1927, Böhm a fost
numit director general muzical la Darmstadt, iar în 1931 a ocupat aceeași funcție
la Hamburg. În anul 1933 a devenit
membru al NSDAP.
Deși în mare măsură autodidact, și-a creat un renume ca dirijor, astfel că
în 1933 i s-a permis să dirijeze pentru prima dată, la Viena, opera "Tristan
și Isolda" de Richard
Wagner. A fost apoi numit profesor la Hamburg, iar în
1934 i-a urmat la Semperoper din Dresda lui Fritz Busch,
care a fost nevoit să fugă în străinătate spre a scăpa de pogromul nazist. În
această perioadă, Böhm a dirijat mai multe premiere, din care cele mai
importante au fost Die schweigsame Frau (Femeia tăcută),
în 1935, la Londra și Daphne,
în 1938 compuse de Richard Strauss cu
care legase o strânsă prietenie.
În anul 1938, Böhm a fost
invitat pentru prima dată la Salzburg, unde a dirijat Don Giovanni,
de Wolfgang Amadeus Mozart. În 1943 a preluat pentru prima dată conducerea operei de stat
(Staatsoper) din Viena.
După cel de-al doilea război
mondial.
După Al doilea război mondial,
datorită apropierii sale de regimul nazist, a fost îndepărtat din funcție de
forțele aliate și i s-a interzis să mai apară în public o perioadă (așa cum s-a
întâmplat și cu dirijorul Herbert von Karajan. Între 1954 și 1956 a deținut pentru a doua oară funcția
de prin dirijor al operei de stat (Staatsoper) din Viena. Multele
reproșuri că ar fi prea puțin prezent la Viena, precum și desele proteste în
timpul spectacolelor dirijate de el, l-au determinat să renunțe la această
funcție. Cu toate acestea, în anii '960,
a dirijat de mai multe ori spectacole ale operei de stat (Staatsoper)
din Viena.
Böhm și-a multiplicat activitățile în străinătate, debutând în 1948 la Teatrul
Scala din Milano. A mai dirijat și
la Paris și din 1950, a plecat
pentru trei ani în Argentina, la Teatro
Colón din Buenos Aires. Din nou
s-a ocupat cu premiere, cum ar fi Wozzeck de Alban
Berg, în traducere în limba spaniolă, sau premiera operei Der Prozess (Procesul)
de Gottfried von Einems
Dirijor și director al Wiener
Staatsoper.
În anul 1954, Böhm s-a întors la Viena, unde se terminase reconstrucția Operei de
Stat, distrusă în timpul războiului.
În anul 1957 a dat primul său spectacol la Metropolitan Opera din New York.
Comentarii
Trimiteți un comentariu