Karl Böhm (1894 - 1981) a fost un dirijor austriac, a studiat pianul și teoria muzicii la Graz, apoi la Conservatorul de la Viena, cu Eusebie Mandicevschi.


Din anul 1896 Eusibie Mandicevschi a funcţionat ca profesor la Conservatorul Societăţii prietenilor muzicii din care s-a format mai târziu Academia de muzică şi artă interpretativă fiind cooptat ca profesor. A predat aici istoria muzicii, teoria instrumentelor, armonie, contrapunct şi literatura cîntului. Numărul elevilor asupra cărora influenţa puternicei sale personalităţi a fost cu siguranţă importantă, este uriaş. Găsim printre ei cele mai mari nume din generaţia de muzicieni formaţi atunci la Viena şi afirmaţi între 1896 şi 1929. Cu toţii s-au recunoscut şi se recunosc cu mîndrie ca elevi ai lui Mandicevschi. în acest sens, menţionează şi dr. Karl Bohm în amintirile sale despre instrucţia la Mandicevschi, pe care, desigur, la sfatul şi intervenţia lui Franz Şchalk, a urmat-o nu la Academia ele muzică, ci ca elev particular: “M-am prezentat la Mandicevschi, i-am plăcut şi m-a primit ca elev particular. Am învăţat într-un an la el ceea ce ar fi cerut trei ani de Academie. Nu aveam niciodată cu el doar o oră, făcea întotdeauna o oră şi jumătate. Tot contrapunctul şi armonia le-am studiat cu el; la fiecare oră trebuia să aduc o compoziţie şi ou timpul, citirea unei partituri, a devenit pentru mine ceva cu totul firesc. Perioada Mandicevschi a fost pentru mine cea mai fertilă din toţi anii mei de studiuˮ.


Biografia

Karl Böhm (n. 28 august 1894, Graz (Stiria), Austria, d. 14 august, 1981, Salzburg, Austria) a fost un dirijor austriac.
Tatăl său era avocat, motiv pentru care și Karl Böhm a studiat întâi dreptul, pe care l-a absolvit cu succes în 1919. Cu toate acestea, a abandonat această profesie și a început să studieze pianul și teoria muzicii la Graz, apoi la Conservatorul de la Viena, cu Eusebie Mandicevschi, care făcea parte din cercul de prieteni ai lui Johannes Brahms, și cu Guido Adler.
În 1917 a fost angajat repetitor la opera din orașul său natal, pentru ca în 1919 să fie promovat ca dirijor secund iar în 1920 ca prim dirijor. În această perioadă s-a întâlnit pentru prima dată cu dirijorul Bruno Walter, care l-a dus în 1921 la opera din München.
Activitate muzicală
În anul 1927, Böhm a fost numit director general muzical la Darmstadt, iar în 1931 a ocupat aceeași funcție la Hamburg. În anul 1933 a devenit membru al NSDAP.
        Deși în mare măsură autodidact, și-a creat un renume ca dirijor, astfel că în 1933 i s-a permis să dirijeze pentru prima dată, la Viena, opera "Tristan și Isolda" de Richard Wagner. A fost apoi numit profesor la Hamburg, iar în 1934 i-a urmat la Semperoper din Dresda lui Fritz Busch, care a fost nevoit să fugă în străinătate spre a scăpa de pogromul nazist. În această perioadă, Böhm a dirijat mai multe premiere, din care cele mai importante au fost Die schweigsame Frau (Femeia tăcută), în 1935, la Londra și Daphne, în 1938 compuse de Richard Strauss cu care legase o strânsă prietenie.
În anul 1938, Böhm a fost invitat pentru prima dată la Salzburg, unde a dirijat Don Giovanni, de Wolfgang Amadeus Mozart. În 1943 a preluat pentru prima dată conducerea operei de stat (Staatsoper) din Viena.

După cel de-al doilea război mondial.

        După Al doilea război mondial, datorită apropierii sale de regimul nazist, a fost îndepărtat din funcție de forțele aliate și i s-a interzis să mai apară în public o perioadă (așa cum s-a întâmplat și cu dirijorul Herbert von Karajan. Între 1954 și 1956 a deținut pentru a doua oară funcția de prin dirijor al operei de stat (Staatsoper) din Viena. Multele reproșuri că ar fi prea puțin prezent la Viena, precum și desele proteste în timpul spectacolelor dirijate de el, l-au determinat să renunțe la această funcție. Cu toate acestea, în anii '960, a dirijat de mai multe ori spectacole ale operei de stat (Staatsoper) din Viena.

        Böhm și-a multiplicat activitățile în străinătate, debutând în 1948 la Teatrul Scala din Milano. A mai dirijat și la Paris și din 1950, a plecat pentru trei ani în Argentina, la Teatro Colón din Buenos Aires. Din nou s-a ocupat cu premiere, cum ar fi Wozzeck de Alban Berg, în traducere în limba spaniolă, sau premiera operei Der Prozess (Procesul) de Gottfried von Einems

Dirijor și director al Wiener Staatsoper.


        În anul 1954, Böhm s-a întors la Viena, unde se terminase reconstrucția Operei de Stat, distrusă în timpul războiului.
        În anul 1957 a dat primul său spectacol la Metropolitan Opera din  New York.




Comentarii