Збереження духовної спадщини: Музей родини Мандическьких при навчальному закладі та його функції. (С. БАГРИНІВКА ГЛИБОЦЬКОГО РАЙОНУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ).






УДК: 069: 929.52 Ман](477.85 – 22)
Акатріні Володимир (м. Чернівці)


Збереження духовної спадщини: Музей родини Мандическьких при навчальному закладі та його функції.
 (с. Багринівка Глибоцького району Чернівецької області).

Нові завдання і цілі вимагають докорінних якісних змін як у системах навчально-виховної і музейної справи, так і в змісті, формах, методах інтеграційної діяльності освітніх закладів та музеїв. Велика кількість музейних закладів різних напрямів (за даними 2016 – 2017 років в Україні їх налічується понад п'ять тисяч) змушені значно продуктивніше впливати на процеси суспільного виховання. Адже навіть ті, що знаходяться в державній та комунальній власності, далеко не в повній мірі використовують свій потенціал.
На сучасному етапі музей варто розглядати як просвітницьку установу, яка має співпрацювати насамперед зі школою. Музей здатен формувати особистісне естетичне сприйняття світу, сприяти утвердженню ціннісного ставлення до культурних надбань, розвитку творчих здібностей.
Однією з пріоритетних груп музейних відвідувачів, багато десятиліть є різновікова, дитяча аудиторія, планомірна робота з якою проводиться як у вітчизняних, так і зарубіжних музеях. Дитяча аудиторія включає різновікові групи дітей, починаючи з дошкільного віку і до часу закінчення школи. З самого початку розвитку дитячого музейного напрямку головна увага була звернена на взаємодію музеїв зі школою. На сьогодні, співпраця музеїв і школи продовжує залишатися одним з провідних напрямів культурно-освітньої діяльності у галузі музейної педагогіки.
Дослідження духовно-мистецької родини Мандичевських виникло понад п'ятнадцять років тому у директора місцевої школи, Михайла Акатріні. Через кілька років більш глибинно цей напрям розпочав досліджувати син Михайла – Володимир Акатріні, який на той час навчався на Факультеті історії, політології та міжнародних відносин Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича. На даний час Володимир Акатріні є аспірантом Інституту педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України ім. академіка І.А. Зязюна. У молодого дослідника з’явилася унікальна нагода мати доступ та аналізувати архівні дані Чернівецького державного архіву та закордонних архівів. Згодом, зявилася можливість розширювати обсяг джерел за рахунок доступу до широкої бази джерел інтернет-ресурсів.
В даний момент В. Акатріні має широкі можливості використовувати у своїх дослідженнях архівні матеріали та давні джерела австрійських та румунських періодичних, друкованих видань часів XIX ст. Цінні джерела дослідник використовує з Відділу рідкісних книг та рукописів наукової бібліотеки університету ЧНУ ім. Ю.Федьковича, де він на даний момент працює бібліографом. Всі ці багаті фонди розкрили надзвичайно цікаву і талановиту родину та їхній вклад у духовність та культуру Буковини і Європи назагал.
Зважаючи на походження Родини Мандичевських з с. Багринівка, саме тут було вирішено відкрити музей у Багрнівській школі. Саме у цьому місці щоб не втрачати зв’язок духовної спадщини Родин Мандичевських, а також щоб мешканці села та діти насамперед знали про походження Великих Буковинців. Щоб учні пишались своїми достойними односельчанами і виховуватись на їх прикладі. Цей музей відвідує безліч гостей з України та закордону.
Дуже важливу роль відіграє той факт, що даний музей при шкільному закладі є осередком освіти і виховання. У 2017 р. при Багринівський ЗОШ І-ІІІ ступенів створено історико-етнографічний музей. Мета діяльності музею полягає у залученні молодого покоління до вивчення та збереження історико-культурної спадщини свого народу, у формуванні освіченої творчої особистості, сприянні відродженню та розбудові національної системи освіти як найважливішої ланки виховання свідомих громадян держави.


Діяльність музею окреслюється здебільшого дослідницькою та виставковою роботою:
1)    «Багринівка – погляд крізь століття» (керівник – науковець  Володимир Акатріні) – ця група досліджує історію села на основі архівних документів, джерел з інтернет-ресурсів, наукової літератури;
2)  «Багринівка – село духовне» (керівник – вчитель історії та географії школи Світлана Акатріні) – група досліджує історію становлення духовного життя села, історію церкви.
3) «Розвиток освіти у селі Багринівка» (керівник – директор школи Михайло Акатріні) – група досліджує розвиток освіти, займається збором матеріалів даного напрямку, збором свідчень випускників, інформацію про видатних випускників школи.  


Важливими напрямами роботи музею є проведення експедицій, походів, екскурсій, укомплектовування експозицій, фондів. Також робота включає організацію обліку музейних експонатів, з їх збереження, створення і доповнення стаціонарних експозицій та виставок (відповідальний  – бібліотекар школи Білоусяк Надія). Не менш важливою є освітньо-виховна робота серед учнів та населення, участь у районних, обласних та всеукраїнських заходах (відповідальний – директор школи  Михайло Акатріні та рада музею). Корисним елементом діяльності музею є надання можливостей для використання матеріалів музею в освітньому процесі та науково-дослідницькій роботі (відповідальний – Володимир Акатріні).


У 2018 р. з ініціативи В. Акатріні та директора школи М. Акатріні при музеї було відкрито кімнату родини Мандичевських. Кімната-музей знаходиться на першому поверсі приміщення школи. Експозиція знайомить відвідувачів з життям і творчістю родини Мандичевських – композиторів, теоретиків музики, священиків, педагогів, науковців та ін. Мета діяльності музею полягає не тільки  у залученні молодого покоління до вивчення та збереження історико-культурної спадщини свого народу, але й дає змогу ознайомитись з фактами творчості та життя легендарної родини Мандичевських, яка походить з села Багринівка та відіграла велику роль в культурно-просвітницькому житті історії Буковини. Музей відкритий не тільки для учнів школи, але й для гостей. Екскурсоводи (переважно учні 7-8 класів) проводять екскурсії, виступають із бесідами, організовують конкурси знавців краю, зустрічі зі старожилами села.


Основними завданнями музею у с. Багринівка є: залучення молоді до краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної та природоохоронної роботи; формування у молоді соціального досвіду на прикладах історичного минулого; розширення і поглиблення загальноосвітньої та допрофесійної підготовки молоді засобами позакласної, позашкільної роботи; надання допомоги педагогічному колективу у впровадженні активних форм роботи з учнями; залучення дітей, учнів та молоді до формування, збереження та раціонального використання музейного фонду. Серед завдань музею є також проведення культурно-просвітницької роботи серед дітей та молоді та інших верств населення.


Таким чином значення музею, створеного у с. Багринівка відіграє неабияку роль у формуванні свідомості шкільної молоді, знайомить мешканців з вдатними односельцями та розповідає про глибинну історію Буковинського краю.









Comentarii